Mechelen blijft digitaal innoveren. Na de succesvolle vernieuwing van de stedelijke website lanceert de stad nu een volledig herwerkt intranet voor alle werknemers van de stad. Naast de vele voordelen voor de personeelsleden heeft het nieuwe intranet ook een rechtstreekse invloed op de dienstverlening voor de Mechelaar.
Medewerkers kunnen dankzij het nieuwe intranetsysteem telefonisch, aan de balie of aan een loket sneller relevante informatie opvragen en inwoners direct doorverwijzen naar de juiste dienst. Het intranet werd opgebouwd volgens hetzelfde systeem als het extranet van mechelen.be, dat vorig jaar twee keer in de prijzen viel als beste website.
“Het nieuwe intranet is de eerste verwezenlijking uit de ICT-planning van 2011. De focuspunten van de webmasters voor de rest van het jaar zijn meer online functionaliteiten voor ondernemers, een nieuwe toerismesite, een fikse uitbreiding van het e-loket met meer digitale aanvraagformulieren en een voortdurende verbetering op vlak van gebruiksvriendelijkheid.”, aldus schepen van ICT Kristl Strubbe (Open Vld).
Het intranet voorziet onder andere een digitaal telefoonboek met alle contactgegevens van de stad, een reservatiesysteem, beleidsdocumenten, draaiboeken en handleidingen. Daarnaast beperken elektronische formulieren de administratieve rompslomp binnen de organisatie tot een minimum. Het nieuwe intranet is dus ook een belangrijke stap naar papierloos werken.
Het intranet is daarnaast ook actiegericht opgebouwd. Dankzij de rubrieken ‘Zoek’, ‘Doe’ en ‘Volg’ kan het stadspersoneel veel makkelijker informatie terugvinden, bestellingen ingeven en op de hoogte blijven. Het personeel krijgt ook dagelijks tijdsbesparende tips en weetjes voorgeschoteld.
Naast tijdswinst mikt het nieuwe intranet op het creëren van een echte teamspirit onder collega’s. Zo kunnen collega’s elkaar een schouderklopje geven of gelukwensen door het versturen van intranetbravo’s en kennis uitwisselen op een online forum.