Sinds enkele weken staan er op verschillende plaatsen in Muizen borden die een Zone 30 aangeven. Deze zijn niet altijd even oordeelkundig en soms zelfs willekeurig geplaatst. Doorgangsstraten worden plots zone 30 en die zone stopt, vlak vóór een bocht waar het zicht enorm moeilijk is en waar een wijk is gesitueerd met heel wat kinderen, bv. de Slagveldlaan.
Sommige straten worden zone 30 terwijl andere plaatsen waar een speelpleintje ligt de gewone verkeerssnelheid van 50 km/u van toepassing is, bv. aan de Geitenberg. Een drukbebouwde straat zoals de Neerstraat die dikwijls fungeert als speelstraat krijgt ook geen zone 30. “Men heeft blijkbaar hier en daar wat borden geplaatst, zonder veel nadenken. De voorbeelden zijn legio. Maar veel erger nog is dat hiervoor geen enkel reglement bestaat”, aldus Walter Schroons, gemeenteraadslid CD&V/N-VA. “Het is immers de exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad om dergelijke reglementen vast te stellen en eventuele straffen te bepalen op de overtreding van die reglementen” En voor alle duidelijkheid: er is absoluut geen delegatie gegeven aan het stadsbestuur om deze zaken zelf te kunnen beslissen. Je zou toch mogen verwachten dat een overheid het voorbeeld geeft en geen onreglementaire situaties creëert”, gaat Schroons verder.
Er wordt op dit ogenblik juridische onzekerheid gecreëerd. Volgens de verkeersborden mag er slechts 30 km/u worden gereden in heel wat straten. Wat indien de politie in deze straten zou flitsen? Wat indien er een verkeersongeval gebeurt, waarbij een verkeersdeskundige aangeeft dat de schuldige aan een verkeersongeval 50 km/u rijdt in één van die straten? “Voor alle duidelijkheid: dat er beslissingen worden genomen om de verkeersveiligheid te bevorderen is een goede zaak, maar dit moet op een legale, correcte en doordachte manier gebeuren”, besluit Schroons.