Het Mechelse stadsbestuur vindt het belangrijk om een uitgebreid cultuuraanbod te creëren voor jongeren. Zowel de jeugddienst, jeugdcentrum Metteko, het Cultuurcentrum als artistieke werkplek H30 bieden heel wat activiteiten aan. Nieuw is dat al deze initiatieven nu gebundeld worden onder één gezamenlijk label: Kamikaze. “Tot voor kort organiseerden ze allemaal afzonderlijk verschillende activiteiten voor dezelfde doelgroep. Nu worden de krachten gebundeld en de activiteiten op elkaar afgestemd. Onder de noemer Kamikaze kunnen we ons aanbod beter zichtbaar en meer toegankelijk maken. Zo willen we in de toekomst ook nog meer jongeren bereiken”, zegt schepen van Jeugd Caroline Gennez (sp.a).
De naam Kamikaze was in het verleden altijd gekoppeld aan de programmering voor jongeren in het Cultuurcentrum. Voortaan vallen ook de StikBitches van H30, de optredens in Metteko, de Maanrockrally, de Week van de Amateurkunsten, Mechelen for Life… onder het label Kamikaze. “Omwille van de onafhankelijke, no-nonsense en rebelse uitstraling is ervoor gekozen om deze naam nu ook voor de rest van het cultuuraanbod voor jongeren te gebruiken. Zo heet jeugdcentrum Metteko voortaan Club Kamikaze. De stedelijke jeugddienst zal de coördinatie van Kamikaze op zich nemen”, aldus Caroline Gennez.
Kamikaze gaat om jeugdcultuur in de brede betekenis van het woord, met aandacht voor diverse artistieke, creatieve en nieuwe disciplines. Caroline Gennez: “Alles kan: we staan open voor alle kunstvormen en alle genres. Jongerencultuur mag juist buiten de lijntjes kleuren. En participatie staat centraal bij Kamikaze: we willen geen kant-en-klaar aanbod aanleveren vanuit de stad, we willen jongeren ook de faciliteiten aanbieden om zelf iets op poten te zetten zoals het organiseren van optredens.” Ze worden hierbij deskundig begeleid door Kamikaze, van het maken van de affiches tot het invullen van Sabam-aanvragen. Jongeren kunnen zich ook aansluiten bij Team Kamikaze, de vrijwilligersploeg van Club Kamikaze.
Kamikaze is ook meer dan alleen maar een naam of een aanbod: het is hét communicatiekanaal voor jongerencultuur. De doelgroep van 15- tot 25-jarigen heeft een specifieke benadering nodig. Daarom heeft de jeugddienst een communicatieconcept ontwikkeld dat afgestemd is op hun leeftijd. Hieronder wordt het aanbod verzameld dat voor en door jongeren is samengesteld. “De voorbije week hebben we op 80 plaatsen permanente kaders opgehangen voor de maandelijkse Kamikazekalender o.a. in scholen, jeugdhuizen, Perron M enz. De kalender wordt ook steeds als flyer verdeeld in de Mechelse cafés. Intussen staat ook de nieuwe website www.kamikazeweb.be online en uiteraard is Kamikaze ook actief op Facebook. Dit is nog maar het begin en we blijven dit concept dan ook bijsturen. We willen Kamikaze laten uitgroeien tot een kwaliteitslabel voor ons divers cultuuraanbod dat gekend is bij alle Mechelse jongeren”, besluit Caroline Gennez.