De befaamde Franse landschapsarchitect Alain Marguerit onderzoekt hoe de mobiliteitsinfrastructuur van het stationsproject zo kwaliteitsvol mogelijk in de omgeving kan worden ingepast. Hij bracht donderdag een bezoek aan het projectgebied.
Alain Marguerit is een grote naam op het gebied van landschapsarchitectuur. Deze expert uit de Zuidfranse stad Montpellier geniet internationale erkenning en ging in ons land al eerder aan de slag, o.m. met het project van Gent Sint-Pieter. Samen met Salvatore Bono, de ontwerper van het nieuwe stationsgebouw en van een belangrijk deel van de bijkomende infrastructuur, leidde hij donderdag in Mechelen een workshop met afgevaardigden van de diverse projectpartners. Marguerit moet ervoor zorgen dat de nieuwe mobiliteitsinfrastructuur op een zo zacht mogelijk manier in de stedelijke omgeving geïntegreerd wordt. Dat betekent o.m. dat de spoorbypass en de wegtangent niet zomaar neergeploft worden in het stedelijke weefsel of in de groene omgeving ervan. Zo komt het er op aan om de kwaliteit van de Dijlevallei zoveel mogelijk te behouden. Maar ook de ontwikkeling van het toekomstige Colomapark behoort tot zijn taak, net het ontwerpen van het stationsplein en het ‘aankleden’ van de fietsinfrastructuur.
Samen met Salvatore Bono bestudeerde Marguerit geruime tijd de grote projectmaquette die sinds enkele weken in het Infopunt in de Consciencestraat opgesteld staat. Ook voor hen werkt dit kunststuk blijkbaar inspirerend. Nadien gingen beide ontwerpers ook nog heel de projectsite ter plaatse bekijken, om zich van de reële toestand te vergewissen.