De Stad Mechelen heeft onlangs bekendgemaakt dat de binnenstad vanaf het najaar van 2011 autoluw wordt door het toepassen van een nieuw circulatieplan en het afsluiten van een aantal doorgangen. Daarbij wordt gestreefd naar een vermindering van het autoverkeer met 20%.
Het hoeft geen betoog dat de Fietsersbond afdeling Mechelen zich helemaal kan vinden in dit plan. Hiermee wordt een wens vervuld, die al sinds jaren werd gesymboliseerd door ons Knelpunt nummer 2: “Optrekken van de Stop aan het Schepenhuis”, in ons zogenaamd Knelpuntendossier.
Door het terugdringen van het autoverkeer in de binnenstad – waarvan een deel toch al volstrekt overbodig is – zal de leefkwaliteit van het stadscentrum erop vooruitgaan en krijgt al het andere verkeer (voetgangers, fietsers, openbaar vervoer) meer mogelijkheden voor aangenamere verplaatsingen met minder drukte, lawaai en luchtvervuiling.
Fietsersbond Mechelen wil bij het nieuwe circulatieplan nog twee suggesties doen die het volgens ons verdienen om in aanmerking te worden genomen:
1. Verlenging van de autoluwe uren tijdens zomerperiode
In de zomermaanden (of zelfs in de hele periode van de zomertijd) zou een verlenging van de autoluwe uren wenselijk zijn, bijvoorbeeld tot 22 uur, omdat het mooie weer dan een extra stimulans is om ook ’s avonds te voet of met de fiets de stad in te gaan. Daarnaast zouden ook horecazaken met terrassen ’s avonds dan nog extra profiteren van de voordelen van de autoluwe binnenstad.
2. IJzerenleen autovrij
In het nieuwe circulatieplan blijft er nog autoverkeer mogelijk over de IJzerenleen, zij het in mindere mate door het doorknippen van de as Katelijnestraat-IJzerenleen-Hoogstraat. Wij dringen er evenwel op aan om ook de IJzerenleen zo snel mogelijk maximaal autovrij te maken, naar het voorbeeld van de Bruul. Ook daar bevinden zich immers een aantal gezellige horeca-zaken, wiens terrassen een voor de bezoeker belangrijke meerwaarde zouden krijgen als de hogergenoemde leefkwaliteit ook daar opgekrikt wordt.