UNIZO Mechelen is voorstander van een autoluwe Mechelse binnenstad. UNIZO heeft trouwens in het verleden reeds zelf voorstellen daartoe aan het stadsbestuur geformuleerd. UNIZO kan dan ook volledig de doelstelling van het stadsbestuur onderschrijven.
Waar UNIZO wel problemen mee heeft, is de wijze waarop men deze doelstelling in het thans voorgelegde mobiliteitsplan wil bereiken. Het is alleszins géén goed idee om een verkeersstop in te voeren in de IJzerenleen aan de kant van de Grote Markt. Een omkering van de rijrichting in de Lange Schipstraat is evenmin wenselijk.
Voor alle duidelijkheid: UNIZO heeft geen principieel bezwaar tegen een verkeersstop als dusdanig. UNIZO heeft – reeds in 2009 – zelf een mobiliteitsplan aan het stadsbestuur voorgesteld. In het UNIZO-plan komt deze verkeersstop evenwel aan de andere kant van de IJzerenleen en blijft de rijrichting in de Lange Schipstraat behouden. Aldus wordt de doelstelling van een autoluwe binnenstad eveneens bereikt, maar op een wijze die veel minder schadelijk is voor de handelaars in de binnenstad.
Maar dé grootste fout in het mobiliteitsplan van het stadsbestuur, is het feit dat een verkeersstop zou ingevoerd worden, vooraleer de nieuwe parkings klaar zijn. Dit druist tegen elke logica in. De voornaamste bedoeling van de nieuwe parkings, bestaat er juist in om de wagens op te vangen die het autoluwe gebied niet meer binnen mogen. De voorafgaande ingegebruikname van de nieuwe parkings is een essentiële voorafgaande voorwaarde voor elk initiatief dat leidt tot een autoluwe binnenstad. Wat gaat er nu gebeuren? Wagens komen aan het autoluwe gebied. De bestaande parkings staan vol. De nieuwe parkings zijn nog niet klaar. En de bestuurders maken rechtsomkeer, verlaten Mechelen en gaan voortaan elders winkelen.
Dit mobiliteitsplan vertrekt vanuit een onrealistisch uitgangspunt. Iedereen moet maar met het openbaar vervoer of per fiets naar de binnenstad komen. De ervaring heeft geleerd dat dergelijke redenering in de praktijk niet werkt. Vele klanten komen met de wagen. Geraken ze die in Mechelen niet kwijt in een parking op wandelafstand van het stadscentrum, dan gaan ze elders winkelen, waar dat wel kan. Daarnaast is ook het nieuwe circulatieplan van De Lijn nog niet klaar. Men zou dus een zogenaamd ‘autoluw’ gebied creëren, maar waarin wel voortdurend nog bussen rondrijden, dat is toch geen autoluw gebied, merkt UNIZO op.
Voor UNIZO kan welk nieuw mobiliteitsplan dan ook, er pas komen nadat een dubbele voorwaarde vervuld is. De drie nieuwe parkings Sint-Romboutskerkhof, Ganzendries en Schuttersvest moeten allemaal voltooid zijn. Het nieuwe circulatieplan van De Lijn moet eerst klaar zijn, zodat de autobussen niet meer door het autoluw gebied rijden.
UNIZO blijft bereid om met het stadsbestuur te praten over inhoudelijke wijzigingen aan het plan. De eerste reacties, niet alleen van handelaars, maar ook van bewoners, hebben reeds een aantal pijnpunten blootgelegd en er zullen er ongetwijfeld nog meer volgen. Dienaangaande blijft UNIZO bereid tot overleg en is er trouwens reeds een gesprek met het stadsbestuur gepland. Maar er is één punt waar UNIZO niet van afstapt. Het nieuwe mobiliteitsplan, al dan niet in een aangepaste vorm, kan pas ingevoerd worden nadat de drie nieuwe parkings en het circulatieplan van De Lijn klaar zijn. Dat zal op 15 november – voorziene datum van invoering van het plan – nog niet het geval zijn. De invoering van een nieuwe mobiliteitsregeling moet dan ook verdaagd worden, tot op het ogenblik dat zulks wel het geval is. Dit is een duidelijke eis, niet alleen vanwege UNIZO, maar ook vanwege de betrokken handelscomité’s.
UNIZO zal, in een eerste fase, de handelscomité’s organiseren rond het UNIZO-standpunt met betrekking tot dit plan. Daarna zullen sensibiliseringsacties opgestart worden, met als doel van het stadsbestuur te bekomen dat de uitvoering van dit plan uitgesteld wordt tot na de voltooiing van de nieuwe parkings en het circulatieplan van De Lijn.
UNIZO geeft er de voorkeur aan om zulks te bereiken in overleg met het stadsbestuur, liever dan via een referendum. Een referendum verdeelt mensen in plaats van ze te verenigen en is bijgevolg niet wenselijk. UNIZO wil dan ook voldoende tijd uittrekken voor een ruim maat-schappelijk debat rond dit mobiliteitsplan, dat hopelijk leidt tot een aantal aanpassingen en de invoering ervan na de voltooiing van de drie nieuwe parkings en het circulatieplan. Enkel indien UNIZO op 1 september zou vaststellen dat sensibilisering en bereidheid tot dialoog niet tot het gewenste resultaat geleid hebben, zal UNIZO zich beraden over een tweede fase, waarin – samen met de andere betrokken actoren – het initiatief kan overwogen worden om te komen tot een referendum. UNIZO zal echter met alle middelen pogen het stadsbestuur te overhalen om de uitvoering van het mobiliteitsplan te verdagen, zonder dat het tot een referendum hoeft te komen.