Tijdens de voorbije strenge winterprik heeft het asfalt op de rijbanen veel te verduren gekregen. Nu de sneeuw weggesmolten is wordt op sommige plaatsen het effect van strooizout goed zichtbaar. In Mechelen ligt de schade aan het wegennet aanzienlijk lager dan tijdens hetzelfde tijdstip van de winterperiode van vorig jaar. “Dit komt door ons gedegen onderhoudsprogramma, dat wij nu al ettelijke jaren doorvoeren en waar wij nu de vruchten van plukken”, aldus burgemeester Bart Somers (Open Vld).
Dagelijks levert Mechelen inspanningen om de kwaliteit van de rijbanen te optimaliseren. Enerzijds door het heraanleggen van straten met kwalitatieve materialen, anderzijds door dagdagelijkse herstellingen aan het wegdek. “Ons onderhoudsprogramma zorgt er niet alleen voor dat de wegen er beter bijliggen, het voorkomt ook een verdere degradatie waardoor de herstellingskosten dalen”, verklaart Bart Somers.
Ook een belangrijke factor die meespeelt en invloed heeft op de slijtage van het wegdek is het strooizout. Strooizouten zorgen door het smelten van sneeuw en ijs voor een thermische schok, waardoor scheurtjes in het wegdek ontstaan. Door deze winter een bewuste focus te leggen op prioritaire trajecten en schoolomgevingen werd er doelgericht gestrooid. “In tegenstelling tot de winterperiode van verleden jaar waar er gebruik gemaakt werd van 750 ton zout, hebben de strooidiensten hiervan nu ongeveer de helft verbruikt. Dit heeft positieve gevolgen voor de toestand van het wegdek en is bovendien goed voor het milieu en de riolering”, geeft de burgemeester aan.
Asfaltherstellingen
Kleinere werken zoals het herstellen van putten, verzakkingen en barsten pakt de stad zelf aan. De uitvoeringsdiensten voeren heel het jaar door kleine en dringende reparaties aan het wegdek uit. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van koudasfalt dat in tegenstelling tot gietasfalt onder bijna alle weersomstandigheden kan worden aangebracht. Het voordeel van gietasfalt is dan weer de langere levensduur.
“Het gebruik van gietasfalt is seizoensgebonden en dient op een later tijdstip in het jaar gebruikt te worden. Om een goede hechting te verkrijgen moet de bodem immers ruimschoots uitgewassen zijn om de zoutresten helemaal te laten verdwijnen”, legt Bart Somers uit. “Om de huidige essentiële herstellingwerken uit te voeren, wordt er gebruik gemaakt van koudasfalt. Na het winterseizoen gaan de herstellingen met gietasfalt weer van start”.
Een kwalitatief wegennet vraagt ook forse investeringen. In het budget van 2011 werd €80.000 uitgetrokken voor kleinere asfaltherstellingen en 2.100.000 € voor het onderhoud van slijtlagen, betonbanen en voetpaden. “Tijdens deze legislatuur zijn we bezig met een inhaalbeweging die moet worden aangehouden en zelfs versterkt. Een goede verkeersinfrastructuur garanderen is een absolute kerntaak van de stad”, aldus Bart Somers.
Mechelen doet er dus alles aan om zoveel mogelijk schade aan het wegdek te voorkomen en te herstellen. Inwoners kunnen altijd meldingen van schade doorgeven op het gratis nummer van de uitvoeringsdienst 0800-20.800.