In tegenstelling wat schepen Geys laat uitschijnen is rond het project fietskluizen in de Jan Bolstraat nooit enig overleg gepleegd met de buurt. En dit ondanks het feit dat er een straatwerking “Jan Bol” is, onderdeel van een actief buurtcomité “Buurcomité Caputsteen”. Ook de wijkraad Mechelen Noord, nochtans een officieel adviesorgaan, werd hierover nooit geconsulteerd. Helaas want dit had een zinloze investering en nodeloze ergernis kunnen voorkomen klinkt het bij het buurtcomité.
De Jan Bolstraat telt 70 wooneenheden en helaas vandaag minder dan 30 parkeerplaatsen waarvan er 2 gereserveerd zijn voor gehandicapten en 1 plaats voor autodelen. Door de zeer ongelukkige plaatsing verdwijnen nu nog eens bijkomend 2 parkeerplaatsen.
Vele straatbewoners zijn bewuste fietsgebruikers, dat mag blijken uit de vele fietsen die tegen de gevels staan. Er zullen weinig straten zijn in Mechelen waar dagdagelijks zoveel fietsen staan. Verschillende bewoners nemen trouwens ook deel aan de campagne “energiejagers”. Om maar te zeggen dat men in de straat kan spreken van een “progressieve” straat. Maar ondanks het veelvuldig en bewust gebruik van de fiets zijn de meeste gezinnen ook autobezitters. Men kan nu eenmaal als gezin niet altijd alles te voet of per fiets of met het openbaar vervoer doen, ook dat is een realiteit.
In 2007 was er een collectieve vraag van 18 gezinnen om enkele fietsbeugels te plaatsen in de nabijheid van de woningen met jonge kinderen. De schepen heeft deze vraag echter genegeerd en er werden fietsbeugels geplaatst in de buurt van de parking van Nekkerspoel station. Om begrijpelijke redenen worden deze zelden of nooit gebruikt. Nu wordt daar plots wel iets geplaatst dat helemaal niet aan de verwachtingen tegemoet komt maar integendeel alleen maar de problemen in de straat vergroot. De fietskluizen zijn geen oplossing voor een collectief probleem. Zij creëren ongelijkheid tussen bewoners en vergroten bestaande problemen.
Het buurtcomité heeft enkele praktische opmerkingen eb bezwaren. Zo zijn de kluizen duidelijk niet bestemd voor gebruik op het openbaar domein. De achterwand breek je binnen de kortste keren open. De box is ontworpen om op een vaste bodem geplaatst te worden. Hier staan de kluizen op blokken waardoor zij zweven en onbruikbaar worden voor fietsen. De buurt vraagt zich ook af op welke wijze de twee kluizen verdeeld gaan worden over een 70 gezinnen.