Mechelen heeft het voorbije jaar heel wat acties ondernomen om het aantal leegstaande handelspanden terug te dringen. Deze inspanningen leveren ook iets op: in 2010 daalde de leegstand in de binnenstad met 7,8%. “Dit zijn positieve cijfers die bewijzen dat onze aanpak werkt. We zetten momenteel sterk in op het promoten van Mechelen als ondernemingsvriendelijke stad. Het resultaat is dat we steeds meer nieuwe winkels zien opduiken in het centrum. En de shoppers volgen uiteraard”, verklaart schepen van Economie Caroline Gennez (sp.a).
Locatus maakte zopas de cijfers bekend over de leegstand van winkels. In heel België neemt de leegstand toe met 7%. Volgens Locatus is Mechelen een positieve uitschieter: het leegstandspercentage is op basis van hun cijfers met één derde gedaald. “Locatus kijkt enkel naar de situatie op het ogenblik dat zij hun inventaris opmaken, dit is dus slechts een momentopname. Wij houden onze eigen lijst bij: we nemen een pand op na één jaar leegstand en schrappen dit pas na 6 maanden gebruik. Op deze manier krijgen we een accuraat beeld van de evolutie. Het voorbije jaar is de leegstand in de binnenstad met 7,8% gedaald, over heel Mechelen is dit 6,7%”, aldus Caroline Gennez.
Volgens de cijfers van de stad Mechelen stonden er op 1 januari 2011 een honderdtal panden leeg in het centrum. Schepen Caroline Gennez is tevreden met de positieve evolutie, maar dit zijn er nog steeds 100 te veel. “Het voorbije jaar hebben we geprobeerd om de leegstand op verschillende manieren te bestrijden. Wij nemen nu bv. zelf het initiatief door ketens met een meerwaarde te vragen of zij niet geïnteresseerd zijn om in Mechelen een vestiging te openen. Daarnaast willen we zeker ook zelfstandige ondernemers stimuleren om originele handelszaken te openen.” Dit blijkt ook te werken: denk maar aan de hippe vintagewinkels in de Onze-Lieve-Vrouwestraat, of de originele concepten van winkels als ‘Chocolate Square’ in de Geitestraat en het onlangs geopende ‘The Box Shop’ in de Borzestraat.
In 2011 komen er nog een aantal nieuwe acties bij. “De gevel- en vestigingspremies zijn een succes. Momenteel zijn we aan het werken aan de uitbreiding van dit reglement zodat nog meer handelaars hierop een beroep kunnen doen. Daarnaast gaan we in het kader van de Vlaamse projectoproep ‘Ondernemingsvriendelijke gemeente’ actief het aanbod van leegstaande handelspanden en de vraag van startende ondernemers op elkaar afstemmen. Het terugdringen van de leegstand is sowieso een werk van lange adem. De volgende stap is het opkrikken van ons imago als winkelstad. Hier en daar hoor je steeds vaker dat Mechelen hip is. Dit willen we nog versterken door in het najaar een grootschalige promocampagne te organiseren om meer shoppers aan te trekken”, besluit Caroline Gennez.