CD&V Mechelen is uitermate verheugd met de impulsen die het stationsproject aan Mechelen stad zal geven. Tegelijk wil CD&V het project verder optimaliseren voor fietsers en voetgangers. “Zo willen we dat naast de tangent voor de auto’s ook een fietserstangent gerealiseerd wordt. Dit moet fietsers toelaten op een veilige manier de binnenstad te bereiken, van waar ze ook komen”, stelt Mechels oppositieleider Karel Van Butsel. Uit contacten van CD&V Mechelen met Minister Crevits blijkt dat heel wat voorstellen gerealiseerd kunnen worden. Ten minste, als de stad het wil, en ook bekommerd is voor de fietser in het verkeer.
CD&V Mechelen leverde samen met het ACW Mechelen reeds lang geleden de ideeën voor het nieuwe stationsproject en de ontsluiting via de nieuwe tangent. “CD&V Mechelen juicht de plannen voor een nieuw station en een betere mobiliteit in Mechelen dan ook voluit toe”, stelt mobiliteitsexpert van CD&V Mechelen Leo Vivijs. Het feit dat de spoorwegen (bevoegd Minister Inge Vervotte) en de Vlaamse regering met Minister Crevits hiervoor veel geld vrijmaken, bewijst dat CD&V bereid is te investeren in de belangrijke rol van de centrumsteden in Vlaanderen, en in Mechelen in het bijzonder. Dit is héél belangrijk voor de toekomst van onze stad. Wij gaan vanuit de Mechelse CD&V dan ook voluit voor de ondersteuning en optimalisering van dit stationsproject.
Het voorstel van bouwdossier dat vandaag op tafel ligt geeft de aanzet om een aantal nieuw ontwikkelingen in de omgeving van het station te realiseren, om een modern treinstation te verwerven waar de reiziger op een aangename manier zijn weg zal vinden, om een uitgebouwd busstation te realiseren, met goede en snelle verbindingen, en om de automobilist vlotter zijn weg te laten vinden via de nieuwe tangent voor auto&rsquo.
“Wij pleiten bijkomend en concreet voor een ‘fietstangent’ en voor betere bereikbaarheid voor de voetgangers”, verduidelijkt Karel Van Butsel. “Van bij de opmaak van de masterplannen doorheen de procedure van inspraak hebben wij er dan ook telkenmale op gewezen dat er nog onvoldoende rekening werd gehouden met de fietsers”. Volgens CD&V en mobiliteitsdeskundigen zijn een aantal kruisingen van de bestaande wegen, onder meer de kruising met Brusselsesteenweg, Jubellaan, Leuvensestenweg en N 15 en de nieuwe tangent ingewikkelde en gevaarlijke kruispunten. Voor elk van die gevaarlijke punten werken de experten van CD&V alternatieven uit en zullen ze deze voorleggen aan Minister Crevits.
“En vandaag is er al concreet goed nieuws”, meldt Karel Van Butsel verheugd. “Voor de aansluiting van de Brusselsesteenweg op de tangent is al een eerste verbetervoorstel haalbaar”. Initieel was daar voorzien om de fietsers langs een nieuw lichtengeregeld kruispunt te leiden langsheen het op- en afrittencomplex Mechelen Zuid met vervolgens een dubbel richtingsfietspad richting Mechelen langs de linkerzijde van de rijbaan. De fietsers moet hier 2 maal de afrit zuid en 1 maal de oprit zuid kruisen. Tijdens de ochtendspits passeren hier 350 fietsers.
Het voorstel van CD&V is de aanleg van een ondertunneling voor fietsers en voetgangers ter hoogte van de bestaande oversteek Kruisbaan-Stenenmolenstraat. Deze oplossing zorgt voor een zeer veilige conflictvrije oversteek voor zowel het verkeer van Mechelen Zuid als van de wijk Coloma. En belangrijk: dit voorstel draagt inmiddels de goedkeurig weg van de bevoegde Minister Crevits op voorwaarde dat de stad de vraag stelt in het kader van een afzonderlijk project.
Waarom een afzonderlijk project? Op die manier kan vermeden worden dat het uitvoeringsdossier van het masterplan vertraging oplevert, en kan tóch een veiligere oversteek gerealiseerd worden. “Wij hopen dan ook dat het stadsbestuur ons voorstel mede zal ondersteunen, en de officiële projectaanvraag zal indienen, zodat het ook tijdig kan gerealiseerd worden” besluit Van Butsel.