Maandagavond zette de CD&V-meerderheid het licht op groen om de blauwe zone in het centrum van Sint-Katelijne-Waver uit te breiden. Wie zijn wagen op het marktplein zet, zal voortaan ook zijn parkeerschijf achter de vooruit moeten leggen. Ook vooraan in de Stationsstraat wordt een kaart verplicht. Open Vld verzet zich tegen deze uitbreiding. “Dit heeft niets te maken met een doordacht parkeerbeleid. De uitbreiding heeft enkel tot doel om extra geld in de gemeentekas te brengen. Dat blijkt duidelijk uit de begroting. Het bestuur rekent dit jaar op €6.000 extra inkomsten uit parkeerboetes. De mensen gaan zich blauw betalen aan de blauwe zone”, zegt Tom Ongena, voorzitter van Open Vld Sint-Katelijne-Waver. Onder druk van Open Vld liet de burgemeester meteen verstaan dat ze het nieuwe systeem na enkele maanden opnieuw gaan evalueren. “Men beseft zeer goed dat het voorstel langs alle kanten rammelt”, klinkt het bij de oppositiepartij.
Drie systemen op 100 vierkante meter
Opvallend is ook dat er in het centrum drie verschillende parkeersystemen van kracht zullen zijn. Op het plein mag je 3 uur staan, rondom het plein 2 uur en op bepaalde plaatsen slechts 30 minuten. “Drie verschillende systemen op 100 vierkante meter dus. Wie geraakt daar nog aan uit?”, vraagt Ronny Slootmans, gemeenteraadslid van Open Vld zich af. “Katelijne zal meer verschillende parkeersystemen kennen dan Brugge. Het staat in de sterren geschreven dat nogal wat burgers zich gaan laten verrassen en een boete van €25 onder hun ruitenwisser zullen vinden”, gaat Slootmans verder
Duidelijk afgelijnde kortparkeerplaatsen en extra parkeergelegenheid
Open Vld vraagt het gemeentebestuur om het voorstel in te trekken en werk te maken van een gedegen parkeerbeleid voor de centra van Katelijne en Waver. “In plaats van een volledige blauwe zone in te voeren, met verschillende uurregelingen, zou men beter enkele – goed gemarkeerde – parkeerplaatsen voorbehouden in het centrum voor kortparkeren. Wie even naar de bakker wil of een krant wil kopen, kan dan terecht op die voorbehouden plaatsen. De rest laat men beter ongemoeid,” zegt Tom Ongena. Daarnaast pleit Open Vld ervoor om extra parkeergelegenheden te voorzien aan de rand van de centra. “Mensen die in het centrum werken, zoals de werknemers van scholen of winkels, zijn nu quasi verplicht hun wagen in het centrum achter te laten, bij gebrek aan parkeerplaatsen aan de rand. In plaats van hen nu te gaan straffen, zou men betere een oplossing zoeken voor die mensen”, gaat Ongena verder
Gratis bewonerskaart
Open Vld vraag alvast om de bewonerskaart gratis te maken. Wie nu in het centrum woont en een bewonerskaart wil, moet €25 betalen. “Waarom moeten mensen gestraft worden als ze in het centrum komen wonen?”, vraagt Slootmans zich af. “Bovendien krijg je maar één kaart terwijl nogal wat mensen twee wagens hebben”, besluit Slootmans.