In het streven om de verkeersveiligheid te optimaliseren, gaat Mechelen voortaan met verende verkeerssignalisatie werken. Het gaat om verkeersborden met een 360 graden scharnierend gewricht nabij de grondbevestiging. Deze ‘kickbackpalen’ heten minder onderhevig te zijn aan beschadigingen en veren bij een aanrijding automatisch terug recht.
“Wij implementeren dit type verkeerssignalisatie in een eerste fase voornamelijk op kritieke plaatsen, om zo de doeltreffendheid van het systeem te bekijken”, verklaart Greet Geypen (Open Vld).
Het stadsbestuur legde 12.000 € (excl. BTW) op tafel, om verende verkeerssignalisatie aan te kopen. De nieuwe verkeersborden hebben vele voordelen. “Naast het feit dat ze bij een aanrijding rechtveren, zijn ze ook duurzaam en veilig. Bovendien bieden ze door een reflecterende folie een prima zichtbaarheid en zijn ze eenvoudig en snel te monteren. Door hun verende effect brengen ze ook minder schade aan de voertuigen toe, en wordt de kans op verwondingen bij de chauffeurs kleiner”, aldus Greet Geypen.
Het hart van het Kick Back systeem is een 360º scharnierend gewricht bestaande uit een stalen veer en een lus. Bij een aanrijding reageert de paal verend. Op dit verende mechanisme wordt een gekleurde paal gemonteerd, met daarop het verkeersteken. Dit type signalisatie kan vele malen overreden worden zonder dat er herstellingswerken aan te pas hoeven te komen. “Indien nodig kunnen we de paal in een handomdraai wegnemen en terugplaatsen”, legt de schepen uit.
In aankoop zijn de verende signalisatieborden die 255 € (excl. BTW) kosten, duurder dan hun traditionele tegenhangers waar je 40 € (excl. BTW), moet voor ophoesten. “Daarentegen staat de grotere duurzaamheid, waardoor we veel minder beschadigde borden zullen moeten vervangen, waardoor de herstellings- en vervangingskosten worden geminimaliseerd”, aldus Greet Geypen die aangeeft dat bij een positieve evaluatie er een uitbreiding mag verwacht worden.
Vrijdag zal de dienst verkeerssignalisatie een verend signalisatiebord plaatsen op het middeneilandje op de Tervuursesteenweg, aan het kruispunt met de Leliestraat. Eerder werd dit type signalisatie al geplaatst in Hombeek op de splitsing van de Boterstraat met de Driesstraat en in het dorp van Leest.