In maart 2011 opent een nieuw ondernemerschapscentrum in de voormalige OVAM-site in Mechelen. Het centrum biedt plaats aan creatieve ondernemers die gedurende drie jaar goedkoop een kantoorruimte kunnen huren. Uit een opdracht voor tweedejaarsstudenten Communicatie van Lessius Mechelen kwam de nieuwe naam voor het centrum: Oh! – Ondernemershuis Mechelen.
Het ondernemerschapscentrum had nood aan een creatieve naam, logo en slogan. Samen met de docenten Communicatie van Lessiushogeschool Mechelen werd er een opdracht gegeven aan de tweedejaarsstudenten. Negen studentengroepjes dienden een voorstel in. Een jury, samengesteld uit docenten en communicatiespecialisten van de stad Mechelen, kozen twee voorstellen die dieper uitgewerkt mochten worden. De studenten konden hun finale voorstel verdedigen tijdens een presentatie in het stadhuis.
Uiteindelijk koos de stad voor het voorstel van Anke Van Sant, Steven Brosens, Victor Barima en Kaat Bovin: ‘Oh! – Ondernemershuis Mechelen. Het begin van iets groots’. Hun voorstel geeft het ondernemerschapscentrum een ‘gezicht’, onderscheidt het van soortgelijke ondernemerschapscentra, is sterk door zijn eenvoud, geeft het dynamisch karakter van het centrum weer, bevat een eureka!-gevoel en ondersteunt een positieve interne en externe beeldvorming. Hun logovoorstel werd aangepast zodat het past binnen de huisstijl van de stad.
De jury en het schepencollege zijn blij met wat de studenten hebben gepresteerd: “We zijn erg onder de indruk van het grondige werk dat de studenten op korte tijd hebben verricht en van de professionaliteit die de twee groepen aan de dag legden bij de presentatie van hun finale voorstel. Beide voorstellen getuigden van een duidelijk inzicht in wat de stad van hen verwachtte. Uiteindelijk konden we maar één voorstel weerhouden, maar voor ons zijn er geen verliezers in deze opdracht: voor alle studenten is dit het begin van iets groots…”, aldus schepen van Economie Caroline Gennez (sp.a). Het vlotte verloop van de opdracht bevestigt de goede samenwerking tussen Lessius en de stad. Het is een stimulans om de samenwerking nog verder uit te bouwen.
“Nu de nieuwe manager van het Ondernemershuis van start is gegaan en we een passende naam en logo hebben, kan het Ondernemershuis eindelijk een concrete invulling krijgen. De werken vorderen goed en de opening is voorzien voor maart. Intussen hebben we al meerdere reacties gekregen van geïnteresseerde ondernemers. Blijkbaar is er heel wat creativiteit aanwezig in de Mechelse bedrijfswereld”, besluit Gennez.