Het Mechelse stadsbestuur wil dat het winkelgebied van Mechelen duidelijk zichtbaar en gemakkelijk bereikbaar is. Daarom zullen er vijf aanlooproutes met thematische bewegwijzering worden gecreëerd zodat bezoekers op een aangename manier de weg vinden naar het winkelgebied. Het ontwerpvoorstel kost €175.000 en werd afgelopen vrijdag goedgekeurd. “De vijf wandelingen vertrekken ofwel aan één van de randparkings, ofwel aan één van beide stations. Bezoekers worden van daar naar het winkelgebied geleid door de creatieve signalisatie. Elke route krijgt een ander thema zodat de wandeling op zich een echte belevenis wordt’, kondigt schepen van Economie Caroline Gennez (sp.a) aan.
In het Commercieel Strategisch Plan heeft de stad het kernwinkelgebied afgebakend tussen de Grote Markt, Ijzerenleen, Onze-Lieve-Vrouwestraat en Bruul. De bedoeling is om handelszaken beter te concentreren zodat je kan winkelen in een compact en gezellig openlucht shoppingcenter middenin de historische binnenstad. Om bezoekers de weg te wijzen, wordt er thematische signalisatie aangebracht langs de volgende routes heen en terug naar het winkelgebied:
1. Rode Kruisplein via Guido Gezellelaan – doorsteek onder viaduct – Plankstraat – Tuinstraatje – Dobbelhuizen – Tichelrij – Kraanbrug – Haverwerf – Vismarkt
2. Douaneplein / Nekkerspoelstation – Keizerstraat – Veemarkt – Befferstraat
3. Zandpoortvest (parking 1) – Kruidtuin – Bruul
4. Zandpoortvest (parking 2) – Bleekstraat – Gerechtstraat – Sint-Pietersberg – Veemarkt – Befferstraat – Grote Markt
5. Koning Albertplein – Kardinaal Mercierplein – Graaf van Egmontstraat – Vijfhoek – Bruul
“De wegwijzers zijn nodig voor bezoekers die niet vertrouwd zijn met de stad. In de vele kleine straatjes van Mechelen kan je gemakkelijk verloren lopen. Omdat de bewegwijzering ook een meerwaarde krijgt door het werken met thema’s, heeft deze echter niet alleen een signalisatiefunctie. Zo kunnen er bv. verstrooiingspunten worden aangebracht zoals straatmeubilair, kunstwerken of spelprikkels en wordt er verwezen naar bijzondere gebouwen, stadslegendes, landschapselementen enz. Op die manier wordt het ook interessant voor Mechelaars zelf om deze routes te ontdekken. In Mechelen Kinderstad kan een wandeling speciaal voor kinderen uiteraard niet ontbreken. Daarnaast denken we aan thema’s zoals monumenten met aandacht voor het historisch patrimonium, kunst en cultuur of een groene route.”
De wandelingen zijn niet langer dan 1 kilometer. Het stadsbestuur hoopt met deze aanpak mensen ook te overtuigen om met het openbaar vervoer naar Mechelen te komen of om de auto buiten de ring achter te laten. Mogelijk wordt het aantal routes op termijn uitgebreid bij de aanleg van nieuwe parkings. Bovendien zal het winkelgebied samen met andere delen van de binnenstad in de toekomst autoluw worden. Dan zal het nog aangenamer en veiliger worden om de wandelingen te ontdekken. “Het goedgekeurde ontwerp van Urbis blinkt uit omwille van de originaliteit. Zo willen we werken met het unieke concept van stapstenen: kleine speelse elementen ingewerkt in de bestrating als subtiele markeringen om de bezoeker te leiden. Op de stapstenen kan bv. ook aangegeven worden hoeveel minuten je nog moet wandelen tot het winkelgebied. Aan de start van de wandeling komen er duidelijke borden met een stadsplan, die in een kleinere versie aan elk kruispunt herhaald worden. We moeten de materialen, vormen en kleuren nog verder bekijken en onderzoeken ook de mogelijkheid om thematische pictogrammen in 3D of LED-verlichting aan te brengen. Deze bijzondere wandelingen zetten Mechelen op de kaart als winkelstad. Wij hopen dit te realiseren op één jaar tijd zodat we in 2011 iedereen die naar Mechelen komt om te kerstshoppen, op een aangename manier de weg kunnen wijzen naar het winkelgebied”, besluit schepen Gennez.