Bonheiden wint de eerste Prijs voor Overheidscommunicatie van Kortom, de vakvereniging van 700 Vlaamse overheidscommunicatoren. Bonheiden krijgt de prijs voor de invoering van een digitaal meldpunt voor de inwoners. De prijs werd uitgereikt op het congres ter gelegenheid van de tiende verjaardag van Kortom in het Antwerpse Elzenveld.
Met de invoering van een digitaal meldpunt wilde Bonheiden de meldingen van zijn inwoners beter kunnen registreren en de interne afhandeling ervan verbeteren. Zoals de meeste gemeenten had Bonheiden vroeger een gewoon meldformulier op de website. De mogelijkheden daarvan zijn beperkt: meldingen komen toe als mailbericht, maar de gegevens moeten manueel verwerkt en beheerd worden. De lancering van het digitaal meldpunt heeft de drempel verlaagd en geleid tot een verzevenvoudiging van het aantal meldingen. Dankzij het nieuwe systeem verbeterde de communicatie met de inwoners, nam hun betrokkenheid toe en werden de knelpunten in de interne organisatie sneller duidelijk. Het meldpunt is te vinden op http://www.bonheiden.be (doorklikken naar ‘Meldpunt’).
‘Goede communicatie moet niet veel kosten’
Johan Bresseleers,voorzitter van de vakjury en de raad van bestuur van Kortom: ‘Met dit digitaal meldpunt bewijst de gemeente Bonheiden dat goede communicatie niet veel moet kosten en toch efficiënt kan zijn. De jury was zeer gecharmeerd door de eenvoud en de gebruiksvriendelijkheid van het idee. Het meldpunt bevordert een rechtstreekse en open tweerichtingscommunicatie met de inwoners. Daarnaast combineert de toepassing de open source software Drupal met het eveneens gratis beschikbare Google Maps, zodat andere gemeenten haar kosteloos kunnen overnemen en verder ontwikkelen. Tot slot gaat het niet om een eenmalige actie, maar om een idee dat twee jaar na de lancering nog altijd bestaat en evolueert. Dit is een uitstekend voorbeeld van gebruiksvriendelijke overheidscommunicatie die tegemoetkomt aan de behoeften van zowel de burgers als de overheid.’
Nieuwe media betrekken burger bij beleid
Het digitaal meldpunt werd uitgewerkt door Memori (de onderzoeks- en consultinggroep van de hogeschool Lessius Mechelen), i.s.m. de communicatiedienst en technische dienst van de gemeente Bonheiden. Het past in het project “Van digitale klant naar digitale burger” van het IWT (agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Technologie). Dat wilde de deelname van de burger aan het beleid bevorderen met gebruik van nieuwe media.
5 overheden genomineerd
Met de Prijs voor overheidscommunicatie wil Kortom de professionalisering van de overheidscommunicatie in de kijker zetten en de beste acties bekronen. Naast het digitaal meldpunt van de gemeente Bonheiden waren ook Belgopocket (FOD Kanselarij van de eerste minister), de groepsaankoop van 100 % groene stroom (provinciebestuur Antwerpen), de campagne ‘Geniet maar ga er niet over’ (stadsbestuur Gent) en de Waterwegwijzer bouwen en verbouwen (Vlaamse Milieumaatschappij) genomineerd. In totaal stuurden 29 overheden één of meerdere projecten in.