Van 1 juni tot 16 juli 2010 liep in Vlaanderen en Brussel ‘Ik Kyoto’, de campagne die duurzaam woon-werkverkeer in de kijker zet. Ook de stad en het OCMW Mechelen deden mee aan de campagne. Gedurende zeven weken sprokkelden de werknemers van de stad en het OCMW duurzame pendeldagen bijeen. In totaal werd er 17,3 ton CO2 bespaard, een verdubbeling ten opzichte van 2009.
Niet minder dan 206 duurzame medewerkers bij de stad en het OCMW van Mechelen deden dit jaar mee aan de actie ‘Ik Kyoto’. Samen kozen ze 3840 dagen voor een duurzaam vervoersmiddel (te voet, fiets, met openbaar vervoer, of al carpoolend). Bij de stad namen 120 personeelsleden deel aan de actie. Het OCMW verdriedubbelde zijn deelnemersaantal van 30 vorig jaar naar 86 deelnemers dit jaar.
“Wij willen onze medewerkers stimuleren om met de fiets of het openbaar vervoer naar het werk te komen. Zo geven wij aan iedere duurzame werknemer een fietsvergoeding en een gratis bus- of treinabonnement”, zegt schepen van Leefmilieu Marina De Bie (Groen!). “Een stadsmedewerker die op 25 km van Mechelen woont en 5 dagen per week werkt, betaalt jaarlijks ongeveer 2136 euro om met de auto naar het werk te rijden. Dat is evenveel als 2 dagen per week een poetshulp thuis of een mooie reis. Door duurzaam te pendelen sparen onze medewerkers dus veel geld én het milieu. Dat is wat we noemen een win-win-situatie.” OCMW-voorzitter Koen Anciaux vult aan (Open Vld): “Bij het OCMW moedigen wij gezond en milieuvriendelijk naar het werk komen ook op verschillende manieren aan. Door fietsend of stappend naar het werk te komen, doe je dagelijks aan lichaamsbeweging, en daar kan ik als schepen van sport alleen maar gelukkig mee zijn.”
Onder alle deelnemers in Vlaanderen en Brussel werden prijzen verloot. Deelnemers met 10 of meer geregistreerde pendeldagen kwamen in aanmerking voor de prijzenpot ter waarde van €25.000. Tien medewerkers van het OCMW en de stad vielen in de prijzen.
De campagne ‘Ik kyoto’ werd voor de vierde keer georganiseerd door De Bond Beter Leefmilieu en de Koepel Milieu en Mobiliteit. De campagne stimuleert de duurzame mobiliteit in het woon-werkverkeer en draagt bij aan een gezonde en meer leefbare omgeving.