Bewegingen in Mechelen is een samenwerkingsverband van de buurtcomités en wijkraden uit de ruime Mechelse stationsomgeving en van aantal belangengroepen van kwetsbare weggebruikers. In de klankbordgroep voor het stationsproject pleiten zij reeds twee jaar voor meer aandacht voor de kwetsbare weggebruiker.
Bewegingen in Mechelen (BiM) is ervan overtuigd dat het voorgestelde project de stationsomgeving sterk zal opwaarderen: er komt een rechtstreekse treinverbinding tussen Mechelen en de luchthaven, de nieuwe weg onder de spoorbypass zal de verkeersdruk op de vesten verlichten en de commerciële as van de Bruul wordt doorgetrokken via de Consciencestraat tot het station. Ook krijgt Mechelen een autoluwer, overzichtelijker en gezelliger stationsplein en een nieuw stationsgebouw met golvende perronoverkappingen. De Mondriaan – bas reliëfs van de huidige lokettenzaal krijgen daarin een plaats. Toch heeft het project ook een aantal belangrijke schaduwzijden voor de kwetsbare weggebruikers. BiM wil dat de plannen op een aantal punten worden bijgestuurd zodat niet alleen het centrum en de stationsbuurt, maar alle Mechelaars er beter van worden.
Luc Van Espen, fietsersbond afdeling Mechelen: “volgens de ontwerpers wordt uitgegaan van het STOP-principe, maar in de praktijk wordt dat principe opzijgeschoven zodra het de doorstroming van de auto belemmert, of wanneer de aanleg van een volwaardige fiets- of voetgangersverbinding te moeilijk lijkt. Door de tangent ontstaan zelfs nieuwe barrières voor voetgangers en fietsers, onder meer in Mechelen-Zuid”.
Verder vreest BiM dat de Tangent in zijn huidige vorm, met een gelijkgrondse kruising met de Leuvensesteenweg, het mobiliteitsprobleem enkel verschuift van de Vesten naar de stadsrand. De tangent wordt een grote hindernis voor fietsers en voetgangers en maakt het centrum nog moeilijker bereikbaar vanuit de wijk Arsenaal-Leuvensesteenweg. BiM pleit voor een ongelijkgrondse kruising tussen de tangent en de Leuvensesteenweg. Ook de waardevolle Dijlevallei, die in de huidige plannen wordt doorsneden, kan op die manier worden gevrijwaard.
Voorts dreigt de mobiliteitsknoop bij Nekkerspoel nog groter te worden omdat de tangent eindigt op het drukke Nekkerspoelkruispunt en niet wordt afgebogen naar de N15 richting Bonheiden. Het hele project zal een impact hebben op het verkeer in de ruime Mechelse regio, maar voor de uitvoering van de zogenaamde flankerende maatregelen om die effecten op te vangen, zijn er tot dusver helemaal geen garanties.
Deze knelpunten worden aan het publiek toegelicht tijdens een ludieke en informatieve fietstocht van Mechelen-Zuid naar Nekkerspoel. BiM zal de bewoners oproepen om massaal de bouwaanvraag te gaan inkijken en eventueel een bezwaarschrift in te dienen, of het gemeenschappelijk bezwaarschrift van Beweging in Mechelen mee te ondertekenen. Iedereen is welkom op zondag 21 november. Vertek is voorzien om 10.30u op het kruispunt Halfgalgstraat-Stenenmolenstraat-Brusselsesteenweg in Mechelen.