De stad Mechelen organiseerde in samenwerking met vzw Industrie Mechelen Noord en Lessius Hogeschool Mechelen een wedstrijd voor het ontwerp van een nieuw kunstwerk op het industrieterrein, aan de rotonde van de Blarenberglaan en de Zandvoortstraat. Studenten, oud-studenten, docenten en oud-docenten van het departement Interieur & design van de hogeschool konden een ontwerp indienen. Uit de voorstellen werd het ‘Rode Fabriekje’ als winnaar gekozen.
In totaal werden er vijf voorstellen ingediend. De jury, die bestond uit 3 academici, 3 stadsmedewerkers en 3 mensen uit de bedrijfswereld, koos uiteindelijk het winnende ontwerp van studenten Maarten Groven en Jeroen Van Laarhoven. Zij ontwierpen de installatie ‘Rode Fabriekje’. Volgens de jury voldeed hun ontwerp het meest aan de vooropgestelde criteria. De opdracht voor de ontwerpers luidde: creëer een krachtig landschappelijk merkteken dat symbool staat voor de dynamiek en creativiteit die de 250 bedrijven van het industriepark kenmerken.
Bij de oproep stonden een aantal begrippen centraal: ondernemen – duurzaamheid – internationaal – verscheidenheid – innovatie. Deze begrippen zijn exemplarisch voor datgene waar vzw Industrie Mechelen Noord voor staat: een ondernemende en innovatieve groep van bedrijven binnen een verscheidenheid van economische sectoren, met een sterke internationale uitstraling en gedreven om op het vlak van duurzaamheid een voorbeeldfunctie op te nemen.
“Mechelen-Noord is een bedrijventerrein met uitstekende troeven. De voorbije jaren heeft de stad samen met de vzw Industrie Mechelen-Noord al verschillende inspanningen geleverd om de uitstraling van de omgeving te verbeteren. Het hele proces van ontwerp tot uitvoering van het ‘Rode Fabriekje’ is een werk van lange adem geweest. Het resultaat is prachtig: dankzij dit kunstwerk zal de aantrekkingskracht van het bedrijventerrein als een kwaliteitsvolle locatie nog toenemen”, aldus schepen van Economie Caroline Gennez (sp.a).
Het ‘Rode Fabriekje’ is – zoals de naam het al zegt – een constructie van een fabriekje, maar in plaats van rook komt er een boom uit de schouw. Daarmee willen de ontwerpers zeggen dat de industrie steeds schoner wordt. Het kunstwerk zal ook ’s nachts een duidelijk herkenningspunt zijn op de rotonde. Kleine zonnepanelen op het dak wekken energie op om ’s nachts het fabriekje te verlichten. De winnaars kregen een geldprijs van €1.000. De realisatie van het Rode Fabriekje kostte €17.975.