Dat het stationsproject ‘Mechelen in Beweging’ een voor Mechelen nooit geziene grootte en complexiteit omvat, blijkt uit de indrukwekkende gegevens die gepaard gaan met de bouwaanvraag. Die wordt eerstdaags ingediend en dat betekent meteen dat er een kleine verhuiswagen aan documenten werd klaargemaakt. Als deze aanvraag voor stedenbouwkundige vergunning vlot alle administratieve poorten passeert, kunnen de werken nog in de eerste helft van volgend jaar aanvangen. De Vlaamse bouwmeester is alvast erg tevreden over de kwaliteit van deze plannen.
Tegen 2020 moet er parallel aan de huidige spoorlijn Brussel-Antwerpen een nieuw dubbelspoor liggen, moet er tussen de Brusselsesteenweg en het Douaneplein een nieuwe ontsluitingsweg voor autoverkeer komen, moeten het trein- en busstation volledig herbouwd worden, komt er een autotunnel tussen de Leuvensesteenweg en het station en moeten de straten en pleinen in de volledige stationsomgeving aangepast worden aan de compleet nieuwe verkeerssituatie. Om die enorme infrastructuurwerken mogelijk te maken, is letterlijk een karrenvracht aan documenten nodig. Meer dan 110 algemene en gedetailleerde plannen, metershoge stapels studies en onderzoeksrapporten, kilo’s papier onder de vorm van adviezen en aanbevelingen: dat is de bouwaanvraag voor het project ‘Mechelen in Beweging’.
Bestelwagen nodig
Minder dan twee en een half jaar na het ondertekenen van de samenwerkingsovereenkomst door NMBS-Holding, Infrabel, De Lijn, de Vlaamse overheid en de stad Mechelen is dit voorbereidende titanenwerk achter de rug. De studiebureaus Eurostation, Euro Immo Star en TUC Rail hebben alle mogelijke aspecten onderzocht, waarbij heel veel aandacht ging naar de mobiliteit en verkeersveiligheid, de verfraaiing van de omgeving – zowel wat gebouwen als landschap betreft – en naar de milieueffecten. Dat resulteerde onder meer in een vuistdikke mobiliteitsnota en een bijna 800 bladzijden tellende milieustudie.
Om de volledige aanvraag voor stedenbouwkundige vergunning te vervoeren, is een flinke bestelwagen noodzakelijk. Dat heeft vooral te maken met de enorme hoeveelheid plannen die deze aanvraag verduidelijken. Er zijn plannen die de ligging en inplanting moeten aangeven, plannen die te maken hebben met wegprofielen, kruispunten, verkeersknopen, funderingen en nutsleidingen. En uiteraard moeten er ook alle mogelijke plannen zijn van elk nieuw gebouw, met het schitterende stationsgebouw als absolute blikvanger. Het grootste deel van deze plannen werd op een formaat van 3×1 m geplot, wat uiteraard de duidelijkheid ten goede komt, maar tegelijk ook een enorme massa papier betekent. Toch is ook op dat vlak de duurzaamheid belangrijk, want naast de originele bouwaanvraag worden slechts zes papieren kopieën ingediend. Een 25-tal instanties dat advies moet leveren, krijgt de volledige bouwaanvraag in digitale vorm.
Bouwmeester erg tevreden
Naast de plannen zijn een heleboel aanvullende documenten bij de bouwaanvraag gevoegd. Het gaat dan o.m. om de beschrijvende nota van dit project, foto’s van de bestaande toestand, het Milieu Effecten Rapport, de volledige mobiliteitsstudie, de archeologische studie. Verder zijn er de adviezen van de tunnelcommissie, van het toegankelijkheidsbureau, van de brandpreventie en uiteraard ook van de Vlaamse bouwmeester. Sinds Peter Swinnen enkele maanden geleden deze taak overgenomen heeft van Marcel Smets, heeft hij de ontwikkeling van het project met heel veel aandacht gevolgd, wat leidde tot enkele bijsturingen op kwaliteitsvlak. Uiteindelijk leverde Swinnen een advies af dat over heel de lijn als meer dan positief kan beschouwd worden.
Plannen geven vorm aan complexe mobiliteitsstructuur
De plannen voor het stationsproject vormen de technische vertaling van verschillende uitgebreide studies. Daarbij kwam het er vooral op aan om de nieuw aan te leggen verkeersinfrastructuur in te bedden in een stedenbouwkundig ontwerp van een zo hoog mogelijke kwaliteit. Omwille van de grote impact die dit project heeft op een ruimer stedelijk gebied, werd bovendien een lijst van flankerende maatregelen uitgewerkt.
Het stationsproject ‘Mechelen in beweging’ is in de eerste plaats een openbaar vervoersproject met heel veel aandacht voor voetgangers en fietsers, zonder evenwel de realiteit van het autoverkeer uit het oog te verliezen. Om deze complexe opdracht tot een goed einde te brengen, werd een nooit geziene mobiliteitsstudie uitgevoerd. Specialisten van alle projectpartners hebben hier jarenlang aan gewerkt en hun resultaten op geregelde tijdstippen teruggekoppeld naar de Klankbordgroep. Die groepering van bewoners en gebruikers heeft daar nog tal van verfijningen en verbeteringen aan toegevoegd. Dat alles resulteerde in een Projectnota Mobiliteit, die door onafhankelijke verkeersspecialisten tot in het kleinste detail onderzocht en beoordeeld werd. En begin juli werd deze nota met heel wat felicitaties goedgekeurd. Die specialisten lieten zich vooral lovend uit over de realistische toepassing van het STOP-principe, waarbij zachte weggebruikers in haalbare situaties boven het gemotoriseerd verkeer gesteld worden. Eenzelfde werkwijze werd toegepast voor de stedenbouwkundige aspecten van dit project, waarin de Klankbordgroep opnieuw een belangrijke rol speelde. Hier was het vooral de Vlaamse bouwmeester die een controlerende en regulerende functie uitoefende. Bouwmeester Peter Swinnen gaf het project dan ook recent een positief advies mee.
De impact van heel deze ingreep vertoont evenwel een uitdeiningseffect dat zowel het projectgebied als de projectopdracht overschrijdt. Daarom werd een lijst van flankerende maatregelen opgesteld, die volgend op de realisatie van dit project moet uitgevoerd worden. Zo zijn tussen de betrokken partijen de gesprekken al aan de gang om de studie voor de herinrichting van de vesten zo snel als procedureel mogelijk op te starten. Voor de volledige lijst van flankerende maatregelen werd al een verantwoordelijke instantie aangeduid. Die instanties moeten nu zo snel mogelijk een timing voor uitvoering bepalen, gekoppeld aan het vrijmaken van de budgetten die daarvoor nodig zijn. De betrokken projectpartners zullen daar met de grootste aandacht op toekijken.
Infopunt geeft meer uitleg bij bouwaanvraag
Bij elke aanvraag voor een stedenbouwkundige vergunning hoort een openbaar onderzoek en dat is ook bij het stationsproject het geval. Dat betekent concreet dat alle belangstellenden gedurende zestig kalenderdagen de tijd krijgen om alle documenten in te kijken. Wanneer die termijn precies van start gaat, moet nog bepaald worden, maar zal wellicht niet lang meer op zich laten wachten.
Normaal liggen bouwaanvragen steeds ter inzage op de stedelijke bouwdienst, maar omwille van praktische redenen is dit niet mogelijk. Het aantal plannen en bijhorende documenten is immers zo massaal, dat men besloten heeft om uit te wijken naar het Huis van de Mechelaar. Maar in de praktijk zal het veel makkelijker zijn om de bouwaanvraag in te kijken in het Infopunt van Mechelen in Beweging. Het communicatieteam van Mechelen in Beweging heeft hiervoor speciaal een informatieve opstelling klaar gemaakt, waardoor het makkelijker is om wegwijs te worden in dit doolhof van plannen en documenten. Bovendien staat het communicatieteam in rechtstreeks contact met de ontwerpers, waardoor bijkomende vragen snel kunnen beantwoord worden.
Infopunt: H. Consciencestraat 1b, 2800 Mechelen. Open op maandag van 11u tot 13u, woensdag van 12u tot 15u, donderdag van 16u tot 19u. www.mecheleninbeweging.be. De openingsuren van het Huis van de Mechelaar zijn terug te vinden op www.mechelen.be.