De eerste zes maanden van dit jaar brachten liefst 21,7% meer mensen een bezoek aan Mechelen. 16,2% bleef hier zelfs overnachten. Die aanzienlijke stijging is volgens schepen van Toerisme Frank Nobels (CDO) het resultaat van de inspanningen die de stad leverde om toeristen te lokken. ‘Mechelen zat al in de lift en hebben altijd een stapje voor gehad op enkele andere kunststeden in Vlaanderen,’ zegt hij. ‘Ons hotelaanbod is toegenomen, dus uiteraard stijgt dan ook het aantal overnachtingen. Vooral de vrijetijdstoerist vindt zijn weg naar Mechelen. Hier wordt veel moeite voor gedaan: onze toeristische dienst is vertegenwoordigd op verscheidene beurzen in het buitenland om daar onze stad in de kijker te zetten.’
Volgens Nobels zullen de cijfers blijven stijgen. ‘We hebben een strategisch plan voor toerisme uitgewerkt, opdat we ons vrijetijdsaanbod nog beter bekend kunnen maken bij toeristen.’ Vooral de hotels en B&B’s varen er wel bij.