Audioreactie schepen van Openbare Werken Greet Geypen:
Het stadsbestuur van Mechelen levert forse inspanningen om de kwaliteit van het openbaar domein in het stadscentrum te opwaarderen. De werken aan de Hoogstraat zijn nog maar net opgestart en het ontwerp van de heraanleg van de Lange Schipstraat en het aangrenzende Lekkernijstraatje ligt al klaar op tafel. “We investeren in een aangenaam en kwaliteitsvol centrum, dat de aanblik uitstraalt van een dynamische en duurzame stad”, verklaart burgemeester Bart Somers (Open Vld).
De Lange Schipstraat en het Lekkernijstraatje maken onderdeel uit van het binnenstedelijk kernweefsel aan de noordzijde van de Dijle. Het tracé van de Lange Schipstraat volgt de boorden van de Dijle en is daarmee een bijzondere route in de binnenstad. Ontwerpbureau Okra heeft dan ook het bochtige traject gekozen als uitgangspunt voor het ontwerp. “De ontwerpopgave had als doel de kwaliteit van de publieke ruimte te ontwikkelen, het kwalitatieve ruimtenetwerk van de stad uit te breiden en om de IJzerenleen en de Bruul te verbinden in dit netwerk” aldus Bart Somers.
De ontwerpers hebben duidelijk inspiratie gehaald uit het maritieme verleden. De twee open plekken tussen de Dijle en de Lange Schipstraat, zullen getransformeerd worden tot stapelplaatsen. Op deze manier wordt er verwezen naar het verleden en poogt men de maritieme sfeer terug op te roepen.
Een grid van blokken moet verwijzen naar materiaal dat in het verleden werd opgeslagen. “De blokken maken van de ruimte een sculptuur door ze afwisselend uit te voeren als hoog blok, laag blok, als boomspiegel of als verwijzing naar vervoer van levend materiaal.. Alle blokken krijgen een andere expressie om zo het beeld op te roepen van een lading vracht aan de Dijle”, verklaart schepen van Openbare Werken Greet Geypen (Open Vld).
Het uitzicht van de blokken zal variëren, afhankelijk van de plaats waar men zich bevindt. De voor- en achterzijde zullen immers uit ander materiaal opgebouwd worden. “Aan de waterzijde wordt het hout waarmee de blokken bekleed zijn zichtbaar. Aan de andere zijde, de Lange Schipstraat, wordt alleen steen in de zichtzijde aangebracht”, legt Greet Geypen uit. De blokken worden steeds in natuursteen uitgevoerd en verwijzen naar het natuursteen dat over de Dijle werd aangevoerd, waaruit de stad is opgebouwd. Het pleintje vooraan de Lange Schipstraat zal een zacht karakter krijgen. Dit zal bereikt worden door de vloer uit te voeren in een zandkleurig materiaal dat aansluit op de overige reeds ingerichte Dijleboorden. “De herwaardering van de pleintjes zal de beeldkwaliteit van de omgeving sterk ten goede komen”, aldus Bart Somers.
Voor zowel de rijweg en de voetpaden zal er gebruik gemaakt worden van mozaïekkasseien. Om een comfortabel loopvak te verkrijgen, zal er voor de voetpaden gebruikt gemaakt worden van gezaagde kasseien. In de Lange Schipstraat zal er eenrichtingsverkeer van kracht zijn, in de richting naar de Bruul toe. De rijweg werd voldoende ruim voorzien zodat fietsers zich moeiteloos in beide richtingen kunnen verplaatsen. Ook zullen er fietsenstallingen aangebracht worden ter hoogte van het OCMW en ter hoogte van de Bruul. De grote glasbollen ter hoogte van de Bruul verdwijnen dan weer en zullen ondergronds voorzien worden. Het Lekkernijstraatje, een steeg aan de binnenstadszijde die de Lange Schipstraat met de Bruul verbindt, zal ingericht worden conform het beeldkwaliteitsplan voor het centrum van Mechelen.
De heraanleg van de Lange Schipstraat wordt geraamd op 1,4 miljoen €, inclusief BTW. Ook de andere straten tussen de IJzerenleen en de Bruul zullen in een nieuw kleedje gestoken worden.
“De werkzaamheden aan de Schaalstraat zijn volop aan de gang en zullen omstreeks november klaar zijn”, aldus Greet Geypen. Ook de Blauwhondstraat, Borzestraat en Geitestraat mogen zich in de toekomst aan een grondige heraanleg verwachten.