Het Mechelse stadsbestuur heeft het voorontwerp goedgekeurd voor Hanswijkstraat 32. Het pand werd recent aangekocht om Villa Crossmedia te huisvesten. “Het hoofdgebouw blijft grotendeels behouden. Opvallend in het ontwerp is de overdekte galerij die de huidige achterbouw vervangt. Er wordt een overdekte galerij gecreëerd die in verbinding staat met H30”, kondigt schepen van Jeugd Caroline Gennez (sp.a) aan.
Het goedgekeurde voorontwerp is gebaseerd op de functie van Villa Crossmedia als mediacentrum voor jongeren. De voorbije zomer werd H32 aangekocht voor €230.000, nu is er €420.000 budget voorzien om dit ontwerp uit te voeren. Caroline Gennez vertelt van welke uitgangspunten het stadsbestuur is vertrokken. “Eerst en vooral richten we ons op een jong doelpubliek, dus het gebouw krijgt een hippe uitstraling. Op het gelijkvloers komt er een radiostudio die van op de straat zichtbaar is. De participatie van jongeren is essentieel voor dit project. De ontmoetingsruimte biedt hen dan ook de mogelijkheid om op een informele manier samen te komen. H32 moet laagdrempelig zijn voor jongeren. Daarom hebben we ervoor gekozen om achteraan een overdekte galerij te creëren die eenvoudig toegankelijk is. Het gebouw is opdeelbaar zodat het zowel overdag als ’s avonds kan gebruikt worden: bepaalde delen kunnen afgesloten worden terwijl de rest toch open blijft. Ten slotte werken we voor Villa Crossmedia met verschillende partners zoals de KHM, vandaar dat er voldoende vergaderruimte wordt voorzien.”
De werking van het prestigieuze project Villa Crossmedia is dubbel: enerzijds fungeert dit als een centrum voor mediawijsheid voor heel Vlaanderen, anderzijds als een participatieve community voor de Mechelse jeugd. “Jongeren maken intensief gebruik van allerlei media die deel uitmaken van hun jongerencultuur, maar dit betekent niet altijd dat zij hier kritisch mee kunnen omgaan. Daarom zullen er bv. workshops worden georganiseerd voor scholen. Hiervoor gaan we zeker ook samenwerken met het Media- en Ondernemerschapscentrum (MOC) voor creatieve ondernemers in de mediasector. Door zelf radio te maken, leren jongeren op een informele manier de mogelijkheden van media beter te begrijpen en te interpreteren. Dit alles wordt gekoppeld aan een crossmediaal platform op internet: het kanaal om alle output te verspreiden zoals filmpjes, teksten en foto’s. Nu het ontwerp is goedgekeurd, kunnen we volgend jaar van start gaan met Villa Crossmedia”, besluit schepen Gennez.