De openbare werken in Mechelen-Noord draaien momenteel op volle kruissnelheid. Op verschillende plaatsen werden de straten al heraangelegd of worden er momenteel nog werkzaamheden uitgevoerd. ’t Bergske kreeg een nieuwe aanblik, de werken aan de Keldermansvest zitten in een eindfase, de heraanleg van de Maurits Sabbestraat en de wijk Galgenberg gingen enkele weken geleden van start. “Naast de opvolging van de lopende werven zijn we volop bezig met de voorbereiding van de werken die in de eerste helft van 2011 van start zullen gaan. De plannen voor de heraanleg van de Generaal De Ceuninckstraat werden al uitgebreid besproken met de bewoners en goedgekeurd. Het volgende project dat vandaag werd goedgekeurd op het schepencollege is de heraanleg van de Schijfstraat”, zegt schepen van Openbare Werken Greet Geypen (Open Vld). De Schijfstraat vormt de verbinding tussen het stadscentrum en de woonwijken ten noorden van de stad. Ze sluit aan op de Oude Liersebaan en de Maurits Sabbestraat in het zuiden en eindigt aan de Overheide.
“De Schijfstraat staat al een tijdje op mijn verlanglijstje om her aan te leggen. In de buurt wonen veel oudere mensen (oa MGW voorziening De Schijf), maar de staat van de voetpaden is momenteel echt niet goed. Een heraanleg dringt zich dan ook op. Ter hoogte van de zijstraten zullen de boordstenen lager aangelegd worden om de oversteek te vergemakkelijken”, zegt Geypen.
Naast de vernieuwing van de voetpaden, wordt ook de asfaltlaag vernieuwd en worden er vaste parkeerplaatsen ingericht afgewisseld met bomen om meer groen in de straat te krijgen. Asverschuivingen moeten voor snelheidremming zorgen. Na de heraanleg zal ook een zone 30 ingevoerd worden. “Dit zit nu reeds in het snelheidsindicatieplan en het lijkt me aangewezen om dit direct na de werkzaamheden te implementeren”, aldus de schepen. Verder zullen er ook op twee locaties nieuwe fietsstallingen voorzien worden: ter hoogte van de Pennepoelstraat en aan de bushalte.
De parkeerbalans zal nagenoeg identiek zijn. Momenteel wordt er in de straat beurtelings geparkeerd. Afhankelijk van de periode komt dat neer op 34 of 43 beschikbare parkeerplaatsen. Na de heraanleg zal het beurtelings parkeren wegvallen en komen er 40 vaste parkeerplaatsen in het straatbeeld. “Gezien de parkeerdruk in de buurt hebben we gekozen voor een maximale parkeercapaciteit”, zegt de schepen.
De plannen werden reeds besproken met de politie, de brandweer, De Lijn en het Centrum voor Toegankelijkheid van de Provincie Antwerpen en zullen in de loop van de volgende werken ook aan de buurtbewoners worden voorgelegd. De werken zullen uitgevoerd worden in de eerste helft van 2011 en kosten €300.000.