In de Mechelse school ‘De Parel’- binnen de context van de ouderraad – is er sinds het schooljaar 1999-2000 de werkgroep verkeer actief. Hierin werken ouders en mensen van de school samen rond het thema verkeersveiligheid . Hierbij streven we twee doelstellingen na. Enerzijds proberen we de kinderen voor te bereiden op hun deelname aan het steeds drukker wordende verkeer. Anderzijds trachten we hen ook te sensibiliseren tot een meer verantwoord mobiliteitsgedrag.
In het verleden heeft de werkgroep verkeer dan ook een aantal baanbrekende projecten uitgewerkt in de Mechelse regio. Zo werd er in samenwerking met het stadsbestuur van Mechelen een eerste schoolvervoerplan uitgewerkt, werd de eerste autoluwe schooldag boven het doopvont gehouden en werd de aanzet tot een schoolbereikbaarheidsplan gegeven. Deze zaken werden nadien overgenomen en verder uitgewerkt door het stadsbestuur van Mechelen.
De Parel en haar werkgroep verkeer heeft een goede communicatie én samenwerking met de stad Mechelen steeds heel belangrijk gevonden. Die samenwerking krijgt momenteel ook gestalte bij de plannen voor de heraanleg van de Brusselsesteenweg en van de Kruisbaan. Wat we alleen maar kunnen appreciëren.
De school zelf heeft de fakkel die aangestoken was door de werkgroep verkeer overgenomen en organiseert jaarlijks tal van verkeersactiviteiten om haar leerlingen te leren bewuster te “verkeren ” in het verkeer. Zo zijn er : fietsbehendigheidstrainingen, het inoefenen van de Verkeerseducatieve Route (te voet en met de fiets), deelname aan het fietsexamen van de stad Mechelen, uitstappen met de fiets,… Voor de begeleiding tijdens deze activiteiten doet de school beroep op de bereidwillige medewerking van tal van verkeersouders.
Regelmatig organiseert de school ook een nieuwe verkeersactiviteit. Zo werd dit jaar gekozen voor een fietscontrole door én een eenvoudige EHBO-les van de fiets door de kinderen zelf. Om het geheel duidelijker visueel voor te stellen, ontwierp een verkeersouder een groot model waarop de verschillende onderdelen van een fiets kunnen getoond worden. In de klassieke les wordt al lang uitgelegd hoe een veilige fiets er uit ziet. Nu wordt daarop verder bouwend uitgelegd hoe je zelf kan controleren of je eigen fiets wel veilig is (of niet). En ten slotte wordt stil gestaan bij enkele eenvoudige handelingen als een ketting terug opleggen door de leerlingen en het zelf laten oppompen van de fietsbanden. Als we onze kinderen willen opvoeden tot verstandige en zelfstandige fietsers dan lijkt ons dit niet meer dan een goede basis. Trouwens, wist u dat we hiervoor werken met verschillende soorten ventielen ?