De stad Mechelen hield in het voorjaar 2010 voor haar personeelsleden de wedstrijd ‘Laat de stad vanzelf draaien!’. Iedereen kon voorstellen doen om de dienstverlening van de stad te verbeteren en te vereenvoudigen. Van de 173 ideeën die werden ingediend, zijn er nu al 53 concreet ingepland en werden er al verschillende zaken gerealiseerd.
Het uitgangspunt van de wedstrijd was dat voorstellen om de stadsorganisatie beter te laten draaien niet altijd top down bedacht moeten worden. Vaak weten personeelsleden zelf zeer goed welke ingrepen er nodig zijn om efficiënter te kunnen werken.
Schepen van Administratieve vereenvoudiging Kristl Strubbe (Open Vld)) licht toe: “62 personeelsleden dienden voorstellen in om de administratie van de stad te vereenvoudigen. Van de 173 ideeën werden er 53 opgelijst die heel gemakkelijk kunnen worden gerealiseerd. Deze ideeën zijn intussen allemaal besproken met de diensten. Een aantal is al uitgevoerd, anderen zijn opgenomen in bestaande projecten of staan later op de agenda. Alleszins zullen ze binnen het anderhalf jaar gerealiseerd worden.”
De aankoop van GPS-toestellen voor in de dienstwagens, de oprichting van een centrale aankoopdienst, de vereenvoudiging van de facturatie van nutsvoorzieningen… Dit zijn al enkele zaken die in tussentijd werden gerealiseerd. Daarnaast wordt het betalingssysteem van de stad nog dit najaar onder de loep genomen, krijgen de stadsgebouwen een betere signalisatie, komt er een speelhoek in het Huis van de Mechelaar en zal men vanaf 2011 de gemeentebelasting via het e-loket kunnen indienen.
“Het maken van een eenheidsloket BOuW, het afstemmen van het werk van de controleurs… Zoiets heeft veel meer te maken met samenwerking tussen diensten en je in de plaats stellen van een burger die aan het loket komt, dan van miljoeneninvesteringen”, aldus Strubbe. “Administratieve vereenvoudiging draait vaak rond coördinatie, afstemming van werkzaamheden tussen diensten of digitalisering. Dat bereik je meestal door goede samenwerking en doordacht te investeren in ICT. Ik ben dan ook blij dat ons initiatief al weerklank heeft gevonden bij andere overheden die soortgelijke wedstrijden organiseren. Daarnaast kan de Mechelaar te allen tijde zijn suggestie doorsturen via het meldpunt op de website.”