De Mechelse politie besteedt, zeker bij het begin van het nieuwe schooljaar 2010-2011, bijzondere aandacht aan de verkeersveiligheid. Cijfers tonen duidelijk aan dat vooral september bijzonder onveilig is voor de schoolgaande jeugd.
De veiligheid van de jonge verkeersdeelnemers hangt in grote mate af van de manier waarop ze naar school gaan maar ook van het gedrag van hun ouders. Vaak imiteren kinderen immers het verkeersgedrag van hun ouders. Ook de infrastructuur rond de Mechelse scholen krijgt aandacht. Sensibiliseringscampagnes als “Actie Veilig naar school” en “Preventieve fietscontroles” zijn een vaste waarde geworden in verschillende scholen worden allerlei educatieve projecten uitgevoerd. Teneinde de ouders en de schooldirecties te betrekken bij de actie “‘Veilig schoolbegin” zullen, net als voorbije schooljaren, op de website van lokale politie Mechelen “verkeersbrieven voor de ouders” gepubliceerd worden, dit onder het motto “Alle kinderen zijn onze kinderen, help ze een handje!”. Ook de schooldirecties krijgen een brief toegestuurd.
De Mechelse politie verzorgt de opleiding van gemachtigde opzichters. Zij leveren een belangrijke bijdrage op dit vlak. Enerzijds zorgen zij voor een grotere verkeersveiligheid en -leefbaarheid in de schoolomgeving. Anderzijds beïnvloeden zij het verkeersgedrag van kinderen, ouders en andere weggebruikers op een positieve manier. De invoering van het systeem van de gemachtigde opzichters is een vorm van preventiebeleid inzake verkeer. De stad Mechelen kan dit jaar rekenen op 17 gemachtigde opzichters en 11 medewerkers van de politie. Samen zetten ze zich tijdens de actie Veilig naar school in voor de jonge weggebruikers. Met deze totale inzet van 28 medewerkers zal de ganse binnenring van Mechelen beveiligd zijn. In totaal gaat het om 23 opstelplaatsen. Speciale aandacht gaat ook uit naar belangrijke fietsroutes tot in het centrum. Kernpunten zijn hier de Brusselsesteenweg, de Hombeeksesteenweg, de Brusselpoort , de Hoogstraat, Tervuursesteenweg en het Kardinaal Mercierplein.