Naar schatting één vijfde van de Mechelaars is om één of de andere reden minder mobiel. Daarom wil het stadsbestuur met ‘Red de stoep’ een campagne lanceren om de toegankelijkheid van voetpaden onder de aandacht te brengen. “Op voetpaden vind je dikwijls vele obstakels die het voor personen met een beperkte mobiliteit niet gemakkelijk maken. Denk maar aan rolstoelgebruikers, blinden, mensen met kinderwagens of ouderen die moeilijk te been zijn. Met onze campagne ‘Red de stoep’ willen we alle Mechelaars sensibiliseren en hen oproepen om hiervoor aandacht te hebben”, aldus Rita Janssens en Caroline Gennez (beiden sp.a).
Het Mechelse stadsbestuur werkt hiervoor samen met vzw Mobiel 21, die reeds in andere steden met succes gelijkaardige campagnes organiseerde. Rita Janssens, schepen bevoegd voor personen met een handicap, legt uit wat de bedoeling is. “Dikwijls gaat het om details die gemakkelijk opgelost kunnen worden, maar een groot probleem vormen voor al wie minder mobiel is. Bijvoorbeeld hinderlijk gestalde fietsen, vuilzakken op straat, sneeuw die niet geruimd wordt. Meestal is er zelfs geen sprake van slechte wil, maar vele Mechelaars zijn zich gewoon niet van bewust van deze problematiek. Met de campagne ‘Red de stoep’ willen we hen daarom aan de hand van positieve communicatie duidelijk maken wat zij zelf kunnen doen om de stoep te redden. Als stad hebben we uiteraard ook een belangrijke verantwoordelijkheid: bij het inrichten van de openbare ruimte of het plaatsen van straatmeubilair en verkeersborden wordt er steeds rekening gehouden met de toegankelijkheid.”
Schepen van Economie en Jeugd Caroline Gennez is eveneens tevreden met deze campagne, die perfect past bij de profilering van Mechelen als kindvriendelijke winkelstad. “Vanaf volgend jaar willen we de toegankelijkheid van winkels verbeteren door het uitreiken van aanmoedigingspremies. Handelaars en horecazaken kunnen met kleine inspanningen veel bereiken, bijvoorbeeld wat het plaatsen van reclameborden of terrassen betreft. Daarom verspreiden we onder hen ook een brochure met 10 tips om aandacht te hebben voor mensen die minder mobiel zijn. Aangezien Mechelen de Kinderstad van Vlaanderen is, gaan we ons kernwinkelgebied kindvriendelijker maken. Winkelen met kinderwagens mag geen probleem zijn.”
Het stadsbestuur is verantwoordelijk voor de praktische organisatie, promotie en de werving van vrijwilligers voor ‘Red de stoep’. “Eerst en vooral willen we van de betrokkenen horen met welke toegankelijkheidsproblemen zij zoal geconfronteerd worden. Hun inspraak is essentieel voor het welslagen van de campagne. Daarom gaan we in oktober rond de tafel zitten met een vertegenwoordiging van senioren, personen met een handicap, jonge ouders, handelaars en eigenaars van horecazaken. Op basis van hun bemerkingen zullen er eind dit jaar een aantal acties worden uitgewerkt. Dit kan gaan om een inleefparcours waar iedereen kan beleven wat het betekent om minder mobiel te zijn. Aangezien het doel is om Mechelaars te engageren, zullen we positief gedrag bijvoorbeeld belonen met een klein geschenkje. In de lente van 2011 kan de campagne dan effectief van start gaan”, besluit Rita Janssens.