Het Mechelse stadsbestuur heeft het project ‘Duurzaam naar school’ geëvalueerd. Gezien het grote succes, zal dit ook volgend jaar worden verder gezet. “In het kader van ‘Duurzaam naar school’ werden er een twintigtal acties georganiseerd die allemaal te maken hebben met verkeersveiligheid en verkeerseducatie. De bedoeling is dat meer kinderen te voet of met de fiets naar school zouden gaan. Het voorbije schooljaar hebben alle basisscholen van de verschillende onderwijsnetten meegedaan. Net als wij zijn zij bijzonder tevreden over dit project. Volgend schooljaar zullen we dan ook opnieuw de nodige acties organiseren”, aldus schepen van Onderwijs Caroline Gennez (sp.a).
Met dit project wil de stad duurzame verplaatsingen naar school promoten. En dat lijkt resultaten op te leveren. “Uit de bevragingen in het basis- en secundair onderwijs, blijkt dat er steeds meer wordt gekozen voor duurzaam woon-schoolverkeer. Meer dan de helft van de leerlingen komt bij goed weer te voet of met de fiets. Minder dan één derde wordt met de auto gebracht. We proberen met ‘Duurzaam naar school’ niet alleen de kinderen te bereiken, want dikwijls zijn het de ouders die overtuigd moeten worden. Daarom hebben we hen het voorbije schooljaar geïnformeerd en gesensibiliseerd, onder meer door het verspreiden van 2.500 wenskaarten en 7.000 folders. De schoolbereikbaarheidskaarten die veilige routes naar school aangeven voor vier verschillende zones in Mechelen, werden gedrukt op bijna 5.000 exemplaren. In een aantal scholen werden er voor ouders specifieke infomomenten over verkeersveiligheid georganiseerd. Ten slotte was er de ludieke actie met de verkeersridder die ouders aan schoolpoort kwam wijzen op hun parkeergedrag. Wie correct parkeerde, kreeg een bonbon maar wie fout parkeerde kreeg een bon. De reacties hierop waren zeer positief”, verklaart Caroline Gennez.
Sommige ouders vinden het niet veilig genoeg om hun kinderen naar school te laten stappen of trappen. De veiligheid van de schoolroutes en de schoolomgevingen is een cruciale factor volgens Caroline Gennez. “Wij zetten vooral in op verkeerseducatie en verkeersveiligheid. Dankzij ‘Duurzaam naar school’ zijn deze thema’s in vele scholen hoger op de agenda te komen staan, zo werd er bijvoorbeeld heel wat educatief materiaal aangekocht. Zo’n 600 kleuters kregen bezoek van de politie op school en 520 leerlingen van het derde en vierde leerjaar trokken naar het politiecommissariaat. Verschillende scholen hebben gebruik gemaakt van het mobiele fietsbehendigheidsparcours van sociale werkplaats ’t Atelier. Er is ook aandacht besteed aan de vorming van leerkrachten: zij konden een opleiding tot gemachtigd opzichter volgen.”
Om van het project ‘Duurzaam naar school’ een succes te maken, hebben heel wat partners uit verschillende hoeken samengewerkt. Schepen van Onderwijs Caroline Gennez ziet dit als een meerwaarde. “Op het niveau van de stad zijn verschillende diensten zoals onderwijsondersteuning, mobiliteit, veiligheid en preventie hierbij betrokken. Vooral de medewerking van de gemeenschapswachten en de lokale politie is onmisbaar. Daarnaast kunnen we zeggen dat de samenwerking met alle scholen van de verschillende onderwijsnetten vlot is verlopen. Ook externe partners zoals de Fietsersbond en de Vlaamse Stichting voor Verkeerskunde hebben dit project gesteund. Ik zou dan ook iedereen hiervoor willen bedanken. Het overleg ‘Duurzaam naar school’ waarbij de verschillende partners en scholen samen rond de tafel zitten, zal volgend jaar opnieuw op regelmatige basis worden georganiseerd. We willen van sommige acties een jaarlijkse gewoonte maken: het bezoek van of aan de politie, het fietsbehendigheidsparcours, de verkeersridder en ook het verspreiden van het nodige educatieve materiaal zoals de schoolbereikbaarheidskaarten. Daarnaast bekijken we welke nieuwe acties volgend schooljaar ondersteund kunnen worden. Kinderen, ouders en leerkrachten sensibiliseren is immers een werk van lange adem. Kiezen voor duurzame mobiliteit zal bovendien in de toekomst nog belangrijker worden om onze stad leefbaar te houden.”