De Vlaamse overheid heeft het Milieu Effecten Rapport (MER) voor het stationsproject ‘Mechelen in Beweging’ positief beoordeeld. Vooral het weghouden van het doorgaande verkeer uit drukke stadswijken heeft een gunstig effect. De bijkomende geluidshinder die de aanleg van de nieuwe spoorbypass en van de wegtangent tot gevolg heeft, wordt ruimschoots gecompenseerd door een pakket milderende maatregelen. Met de goedkeuring van het MER wordt een belangrijke stap gezet die nodig is voor het indienen van de bouwaanvraag.
In het rapport van het gespecialiseerde en onafhankelijke studiebureau Ecorem wordt elk effect onderzocht dat het stationsproject zou kunnen uitoefenen op het milieu. De deskundigen gingen ook na wat het effect zou zijn indien het project niet gerealiseerd wordt. Dan zou men in 2020 ontegensprekelijk met grote problemen voor het trein- en autoverkeer geconfronteerd worden. Ook het volledige traject van de Tangent in tunnel laten verlopen, dus vanaf de Postzegellaan tot aan het Douaneplein laten verlopen, wordt door het studiebureau niet weerhouden.
In het bijzonder lijvige onderzoeksdossier (ruim 850 blz.) worden alle mogelijke effecten onderzocht, zoals water, lucht en bodem, maar ook de flora en fauna en zelfs het bouwkundige erfgoed. In al die disciplines doen zich weinig of geen problemen voor. Als dat toch het geval is, zijn er voldoende maatregelen voorhanden om die negatieve effecten te neutraliseren.
De grootste wijzigingen, zowel positieve als negatieve, hebben te maken met de geluidsoverlast. Op diverse plaatsen, en dan zeker wat het autoverkeer betreft, daalt het aantal decibels. Dat is o.m. het geval aan Coloma, waar zowel de Vaartbrug als de Colomalaan zo goed als autovrij worden. Ook op het verkeersluwe stationsplein is het effect duidelijk positief. En dat is zeker het geval voor de stadsvesten, waar het verkeer bij momenten meer dan gehalveerd zal worden.
Maar er zijn ook plaatsen waar de nieuwe
verkeersinfrastructuur voor meer lawaai zal zorgen. Doordat er een bijkomende spoorlijn wordt aangelegd (o.m. voor de HST) en er meer treinen zullen rijden, ziet men zich op een aantal plaatsen verplicht om geluidsschermen te bouwen langsheen de sporen. Dat wordt aangeraden de Halfgalgstraat, aan de Geerdegemvaart en aan het spoorwegviaduct boven de Leuvensesteenweg. Op dat eerste deel van de Leuvensesteenweg en op het stuk tussen de nieuwe Tangent en de Wagonstraat zijn er ook geluidsschermen nodig om een toename van het aantal decibels door het autoverkeer terug te dringen. In dat verband is er trouwens al een overleg geweest tussen de bewoners van deze wijk en de projectverantwoordelijken.
Het volledige Milieu Effecten Rapport, dat deel uitmaakt van de bouwaanvraag, ligt vanaf 26 juli ter inzage in het Infopunt, H. Consciencestraat 1b.