Ruim 30 jaar geleden kropen radiomakers – geïnspireerd door de zeezenders uit de jaren 70 – achter de draaitafels en begonnen plaatjes te draaien. Muziek, informatie en entertainment brachten zij feilloos op antenne. Mechelen kreeg een radioproduct, dat tot op vandaag in Vlaanderen nog steeds als een referentie wordt aanzien. Radio Reflex, 30 jaar, 3 generaties : van een pand in de Adegemstraat, over de Euroshopping, naar de Meysbrug om vandaag haar stek te hebben aan de Olivetenvest. Na 30 jaar op amper enkele honderden meters van … de Adegemstraat.
Reflex van vandaag – product van een “pax media”
We schrijven najaar 1980, een aantal radiomakers – of mogen we hier van pioniers spreken? – smeden plannen voor een “pax media” avant la lettre. De medewerkers van Radio Mechelen en Radio Reflex slaan de handen in mekaar, de vzw Radio Reflex Mechelen is een feit en het product “Radio Reflex” een feit. We noteren 1 november 1980.
Vanuit de Adegemstraat, met de nodige steun van een bakkerij en ‘de paters’, begint het succesverhaal van Reflex. Niet alleen het rebelse karakter van “vrije radio” (tegen het monopolie van de toenmalige BRT), maar ook de diverse acties van de overheid leiden tot een waanzinnig succes van Reflex bij de Mechelaars. Telkens weer wanneer de “mannen van de RTT” het materiaal kwamen verzegelen of in beslag nemen, stonden medewerkers en/of luisteraars daar met nieuw materiaal om hún radio opnieuw de lucht in te helpen.
Een niet te stuiten hype – alles werd een succes
De jaren 80 zijnde gouden jaren voor de vrije radio (later : lokale radio), zo ook voor Radio Reflex. Alles wat het creatieve brein van de medewerkers in de Dijlestad lanceert wordt een ‘boom’. Stickers, t-shirts, zonnebanden, wedstrijden, radiospelletjes, acties, fuiven, etc. De basis van een lokale radio zoals de gewijzigde wetgeving het graag heeft is gelegd.
Een hoogwaardige programmatie waarbij de presentatoren en hun redacties de lat steeds hoger leggen om de luisteraars te bieden wat zij verwachten en waarbij Radio Reflex zich als een ‘populist’ onder de Maneblussers kan begeven.
Flexibiliteit en evolutie is sterkte van Reflex
De jaren 90 kan men het best omschrijven als het decennium van de verandering. Niet alleen is er de steeds hoger oplopende kosten voor de lokale radio, maar ook de concurrentie die zich (eindelijk) aanpast aan succes van de “kerktoren-radio’s”. Niet alleen de bestaande concurrentie maar ook de gecreëerde concurrentie die een greep willen krijgen op de ‘gouden kip’-medialandschap. Een landschap met een dubbel potentieel: luisteraars en adverteerders, lees : financiële bronnen die kunnen aangeboord worden.
Ook in dit verhaal weet Radio Reflex – weliswaar met een enigszins aangepast format – zich te handhaven. Een ‘update’ van de jaren 80 ‘ in combinatie met nieuwe opportuniteiten geven Reflex een basisstek in het Mechelse (radio)landschap.
Mee in het spoor van de nieuwe media
Een nieuwe eeuw breekt aan, evenals een zowaar nog grotere concurrentie. Naast de diverse radio’s die de afgelopen decennia het daglicht zagen, duiken nu ook de “internetradio’s” op. Een product op maat, een format op maat, en nog veel meer van deze “op maat gemaakte music” geven de luisteraars een pallet aan keuzes waar het niet evident is het hoofd boven water te halen. Doch, de basis van de begin jaren, de les van de twee eerste jaren geeft deze generatie van medewerkers de kracht de lat hoog te blijven leggen. Zich niet te laten ontmoedigen door anderen, maar uitgaan van haar eigen sterkte. Meegaan in het internetverhaal en met live-stream Radio Reflex mee op de www-kaart zetten.
En voor de zoveelste maal in het bestaan van Radio Reflex bewijst de Mechelse stadsradio dat dit de juiste filosofie is. Reactie van op vakantie zijnde Maneblussers geven aan dat ze aan Reflex gekluisterd blijven. Opnieuw bewijst deze werkwijze, deze manier van werken de manier is waarbij 3 generaties Reflex ‘gemaakt’ hebben.
3 generaties, 30 jaar radio: niet het einde voor Reflex
Sinds de jaren 80 tot nu hebben zowat 3 generaties radio gemaakt. Van de toenmalige ambachtelijke manier naar de hedendaagse IT-wijze. Maar steeds weer met een gedrevenheid waar menig hobbyïst jaloers zou op zijn. Een mateloze inzet die resulteerde in productkennis, in kwaliteit en in standvastigheid en continuïteit. Na 30 jaar is Radio Reflex nog altijd een begrip in de Mechelse regio, na drie decennia is de stadsradio nog altijd autonoom en financiëel gezond, na zovele uren muziek, info en entertainment is Reflex klaar voor het volgende decennium.
Wat brengt de toekomst, net als de voorgaande 30 jaar is en blijft dit koffiedik kijken. Niemand weet het, maar één constante in al die jaren is wel dat de medewerkers gebeten zijn door een microbe die allergisch is aan “opgeven”. Dat steeds weer nieuwe mensen klaarstaan om het medium te bemannen.
Zoals dit de afgelopen jaren was én waaruit heel wat – en dit mogen we toch met enige fierheid zeggen – ‘bekende mensen’ zijn opgestaan of doorgestroomd. Een opsomming geven van de medewerkers die naam gemaakt hebben zou oneer zijn ten opzichte van de anderen, die minstens even belangrijk waren voor Radio Reflex. Wat wel als een Sint-Romboutstoren boven de Dijle uitsteekt is het feit dat de combinatie van talent, inzet, samenhorigheid én luisteraars Radio Reflex een plaats in de geschiedenis van Mechelen hebben gegeven.
30 jaar Radio Reflex – samenkomst van radiofiguren
Naast dat het 30 jarig bestaan van Radio Reflex in het najaar op de radio hoorbaar zal zijn voor de luisteraar, komt er ook nog een reünie van alle medewerkers die ooit mee radio gemaakt hebben bij de Mechelse stadsradio. Zaterdag 30 oktober 2010 – op twee dagen na 30 jaar na de start van Reflex – verzamelen alle medewerkers voor een “bijeenkomst der generaties”.
Een lijst van meer dan 200 namen werd reeds opgesteld, maar ongetwijfeld is deze nog niet compleet. Ben je ooit actief geweest bij het Reflex-verhaal? Geef dan snel een seintje op 30jaar@radioreflex.be