De ombudsman van de stad Mechelen is klaar met zijn evaluatierapport van 2009. Daaruit blijkt dat er meer is geklaagd dan het jaar voordien. De vrieskou en de uitbreiding van de blauwe zone waren daarbij de toppers om over te klagen.
Meer klachten door de vrieskou
In 2009 heeft de ombudsman 230 klachten geregistreerd. Dat zijn er 36 meer dan het jaar voordien, of een stijging van 20 procent. Dat heeft vooral te maken met de uitzonderlijke vrieskou zowel bij het begin als op het einde van het jaar. Heel wat Mechelaars klaagden omdat in hun straat niet gestrooid werd. Dit is echter een geval van overmacht. De diensten hebben met man en macht gewerkt om alle toegangswegen, de belangrijke verbindingswegen, de routes van de bussen, schoolomgevingen, industrieparken, enz. sneeuw- en ijsvrij te maken. Er moesten prioriteiten gesteld worden op basis van algemeen belang. Het was onmogelijk om in alle straten dagelijks zout te strooien.
In tegenstelling tot de klachten daalde het aantal dienstverleningen met meer dan een derde (van 867 naar 548). Dienstverleningen zijn allerlei meldingen en klachten over problemen waarvoor de ombudsman niet bevoegd is (juridische problemen, consumentenproblemen, huisvestingsproblemen…). Mogelijk vindt de Mechelaar gemakkelijker de weg naar allerlei instanties (sociaal huis, justitiehuis, onwijzer); of vindt hij betere en meer informatie op de vernieuwde website van de stad.
Top drie
Voor het eerst in tien jaar tijd wordt de top drie aangevoerd door zogenaamde “signalen”. Dat zijn klachten waarbij wel degelijk sprake is van een probleem, maar waarvoor geen enkele stadsdienst verantwoordelijk gesteld kan worden. Behalve de vrieskou zorgde ook de gerestaureerde beiaard voor signaalklachten (12 om precies te zijn). Sommige bewoners van de binnenstad lagen letterlijk wakker van de beiaardklanken die opnieuw de tijd aanduiden zoals eeuwen geleden. Het was een prestigieuze restauratie van een mechanisme uit de 16de eeuw. De klachten verdwenen meteen toen beslist werd de tijdsaanduiding ’s nachts stil te leggen. Op de tweede plaats staat het departement Stedelijke ontwikkeling met 40 klachten, waaronder 15 over de bouwdienst. Het departement Stedelijke infrastructuur staat op 3 met 31 klachten, onmiddellijk gevolgd door parkeerbeheerder Vincipark (29 klachten). De sociale verhuurmaatschappij MGW (de Mechelse Goedkope Woning) verdwijnt voor het eerst in 5 jaar tijd uit de top drie.
Bouwdienst
Als afzonderlijke stadsdienst telt de bouwdienst net als in 2008 ook nu het meest aantal klachten, al is het aantal wel gedaald van 21 naar 15. De achterstand bij de behandeling van de bouwaanvragen was ook in 2009 nog niet weggewerkt. Maar er is ook goed nieuws: sinds september 2009 heeft de ombudsdienst geen enkele klacht meer genoteerd over de achterstand. Die lijkt eindelijk voorbij. Een groot probleem blijft de handhaving: op dit ogenblik wordt nauwelijks iets gedaan aan bouwovertredingen. De dienst is volop bezig met het uitwerken van een oplossing.
Vincipark
Parkeerbeheerder Vincipark telt dubbel zoveel klachten als het jaar voordien: 29 tegenover 14 in 2008. Dat heeft vooral te maken met de uitbreiding van de blauwe zone, het te controleren gebied is gevoelig groter geworden in 2009. Al moeten we er meteen bij zeggen dat slechts 5 van de 29 klachten terecht zijn. Het bewijst dat het een gevoelig thema is, maar dat Vincipark meestal correct handelt en doet wat het moet doen. Uiteraard botst dat wel eens met burgers die volkomen te goeder trouw handelen omdat ze bij voorbeeld het bord blauwe zone niet gezien hebben en er zich dus niet van bewust zijn dat ze een parkeerschijf moeten leggen. Ondertussen zijn in sommige straten borden bij geplaatst om de blauwe zone nog beter aan te duiden.