Begin maart lanceerde de stad Mechelen op haar website een meldpunt voor administratieve vereenvoudiging. Via het meldpunt ‘Hou het simpel’ kan iedere Mechelaar suggesties doen om overbodige administratieve rompslomp te verminderen en absurde regels af te schaffen. Het eerste voorstel tot vereenvoudiging werd ingediend door een taxichauffeur die de procedure om een taxivergunning aan te vragen te omslachtig vond. Het voorstel werd meteen bekeken en de procedure werd vereenvoudigd.
De Mechelse taxichauffeur Kris Frans vroeg onlangs een vergunning aan en verbaasde zich over de complexiteit om dit te doen. Eerst moest hij een taxivergunning aanvragen bij de dienst Lokale economie in het stadhuis. Daarna moest hij een bewijs van goed gedrag en zeden aanvragen in het Huis van de Mechelaar. Vervolgens moest Kris Frans een tijd later dat bewijs van goed gedrag en zeden ophalen in het Huis van de Mechelaar en moest hij het zelf gaan afgeven aan de dienst Lokale economie in het stadhuis. Tot slot mocht de taxichauffeur een vierde bezoek aan het stadhuis brengen om zijn taxivergunning af te halen. “Veel te complex als je het mij vraagt”, aldus Kris Frans. “Op de website van de stad zag ik dat er een meldpunt was. Ik diende mijn voorstel in, en kijk, een maand later is de procedure al aangepast.”
De werkwijze is ondertussen zo vereenvoudigd dat de vier bezoeken op twee verschillende locaties teruggebracht zijn tot twee bezoeken op één locatie. De aanvrager hoeft voortaan, – zoals de taxichauffeur suggereerde – enkel zijn vergunning aan te vragen en op te pikken in het Huis van de Mechelaar. Hij hoeft niet langer een bewijs van goed gedrag en zeden of andere documenten op te pikken op de ene dienst, louter om ze dan af te geven op een andere dienst.
Doordat de betrokken stadsdiensten beter met elkaar samenwerken, spaart de toekomstige aanvrager van een taxivergunning dus veel tijd en moeite uit.
Schepen voor administratieve vereenvoudiging Kristl Strubbe (Open Vld): “Dit is een heel goed voorbeeld van een omslachtige procedure die absoluut efficiënter kon gemaakt worden. We zijn met de melding dan ook onmiddellijk aan de slag gegaan. Ik wil zeker de inwoners van Mechelen oproepen om hun verbetervoorstellen door te geven via het meldpunt op de stadswebsite. Laat het duidelijk zijn dat we deze voorstellen zeer nuttig vinden en dat we de haalbare voorstellen effectief zullen realiseren.”