Geen civiele samenleving zonder private fondsenwerving. Dat bewijzen de ruim 300 fondsenwervers van allerlei non-profit organisaties die op 12 mei in het Mechelse Lamotcentrum samen komen. Daar hopen zij op de eerste Belgische Fundraising Day de ultieme tips te vinden om meer donateurs en geld te werven. De Fundraising Day is een initiatief van het Belgische communicatieadviesbureau EthiCom in samenwerking met het Vakblad Fondsenwerving. http://www.ethicom.be
Financiële crisis, een falende overheid, toenemende behoeften … Het grote succes van de eerste Belgische Fundraising Day bewijst dat de nood aan alternatieve financiering bij burgerorganisaties en non-profitinstellingen bijzonder groot is. Deelnemers komen uit de NGO-sector, de sociale, gezondheids- en culturele sector.
“Met een geschatte omzet van om en bij de 500 miljoen euro is fondsenwerving in België niet nieuw, maar ze is nog verre van geprofessionaliseerd”, aldus Ilja de Coster van EthiCom. “En dat in schril contrast tot onze buurlanden als Nederland, Frankrijk en Groot-Brittanië. Met de Fundraising Day willen we de vele middenveldorganisaties aanmoedigen een en ander op een meer doordachte manier aan te pakken.”
De dag begint en eindigt met een uiteenzetting van de Amerikaanse Professor Adrian Sargeant. Sargeant is een van de meest vooraanstaande autoriteiten op het vlak van non-profit marketing en fondsenwerving. Hij heeft het o.a. over de psychologie van de filantropie en waarom mensen geven en hoe je er als organisatie voor zorgt dat je donateurs je trouw blijven.
Andere sessies gaan in op het werven van schenkers via tele-marketing, hoe je als organisatie erfenissen binnen haalt, ethiek in fondsenwerving, het opstarten van een fondsenwervingscampagne etc.
De deelnemers kunnen kiezen welke uiteenzetting ze willen bijwonen. Doorlopend kunnen de bezoekers rekenen op individueel advies van gespecialiseerde leveranciers die zich voorstellen op de Infomarkt.
Voor het volledige programma : http://www.fundraisingday.be. Fundraising Day is een initiatief van EthiCom in samenwerking met het Vakblad Fondsenwerving en met de steun van EDMMedia, AnnieConnect en I-doo.