Elke stad heeft te kampen met zwerfvuil. Sinds de start van de eerste ‘Stad om te Zoenen’-campagne in 2008, is Mechelen properder dan ooit stelt het stadsbestuur vast. De nieuwe campagne werd vandaag opgestart. Met de wedstrijd ‘Schoonste straat van Mechelen’ gaat de stad op zoek naar de properste, fleurigste en meest aangename straat van de stad.
Mechelen doet veel inspanningen om de stad proper te krijgen en te houden. Schepen van Openbare Werken Greet Geypen (Open Vld) schiet daarom vandaag de nieuwe campagne van Stad om te Zoenen op gang. “We willen op een positieve manier de mensen blijven stimuleren om onze stad zwerfvuilvrij te maken.” Van de 98 personeelsleden van de wijkonderhoudsteams is ongeveer de helft dagelijks bezig met het ophalen van zwerfvuil. Onlangs nog werd de aankoop van 150 extra vuilbakken, 2 bijkomende ophaalwagens en drie veegmachines toegelicht. Deze week liep de originele actie van de afvalberg in de glazen kubus op de Grote Markt. Nu is het tijd om de Mechelaars zelf te mobiliseren.
“We merken dat onze campagne steeds een groter draagvlak krijgt en dat iedereen zich stilaan bewust wordt van de voordelen van een propere buurt. We gaan er dit jaar dus ook vol tegenaan om Mechelen nog properder te krijgen en de leefbaarheid te verhogen”, aldus Greet Geypen. Dit jaar geen stunt met een zak chips over het standbeeld van Margareta Van Oostenrijk, maar wel een leuke wedstrijd. De stad koppelt een heuse verkiezing van de schoonste straat van Mechelen bij de nieuwe campagne.
Schoonste straat van Mechelen
Samen met 10 huishoudens uit dezelfde straat kunnen buurtbewoners zich inschrijven voor de verkiezing en hun straat extra mooi maken. Dit kan door met de buren een grote lentepoets te houden of door samen met alle kinderen van de straat de gevels te versieren met bloemen en planten of door massaal tegeltuintjes aan te leggen. “In principe tellen alle acties, zolang het een samenwerking tussen buren betreft, met als doel het verkrijgen van een mooie straat”, legt Greet Geypen uit.
Een jury en de inwoners zelf kiezen per wijk de schoonste straat. Uit de 12 wijken komen er dus 12 finalisten die alvast beloond worden met een winterbebloeming op maat van de straat, zodat de winnaars ook tijdens de donkere wintermaanden kunnen genieten van een fleurige straat. Uit al de finalisten kiezen de Mechelaars tenslotte de schoonste straat van Mechelen. “De uiteindelijke winnaars krijgen als prijs een gigantisch straatfeest”, aldus de schepen van Openbare Werken.
Bij een nieuwe campagne hoort natuurlijk ook nieuw promotiemateriaal om alles onder de aandacht te brengen. Nieuwe wimpels, stickers, ruiterborden, T-shirts, flyers en affiches zullen de campagne ondersteunen. “Met deze brede waaier aan campagnemiddelen willen wij onze inwoners en de toeristen bewust maken van ons milieuvriendelijk en duurzaam afvalbeleid en rekenen wij op de medewerking van iedereen om de stad proper te houden”, zegt Greet Geypen.
Gemeentelijke sancties
Wie zwerfvuil achterlaat kan daarvoor beboet worden met een Gemeentelijke Administratieve Sanctie (GAS). Deze boete bedraagt minstens €50 en kan bij herhaling van de feiten oplopen tot €250. Ook de pakkans vergroot omdat er nu ook speciaal opgeleide ambtenaren ingeschakeld worden om de vaststellingen te doen. “Daarvoor werden voornamelijk personeelsleden gekozen die zich voor hun reguliere job regelmatig op het openbaar domein bevinden”, aldus Greet Geypen.
Inwoners die de stad graag wenst bij te staan in de strijd tegen het zwerfvuil, kunnen ook een raamaffiche krijgen om dit duidelijk kenbaar te maken. Zo zal er in het stadsmagazine ‘Nieuwe Maan’ van juni een affiche zitten die voor het raam gehangen kan worden. Ook via de openbare gebouwen zal de affiche verkrijgbaar zijn. Wie nog een stapje verder gaat en zin heeft om deel te nemen aan de wedstrijd, kan zich met zijn buurt kandidaat stellen vanaf 10 mei op schoonstestraat@mechelen.be. Het volstaat dat één buur per straat inschrijft met enkele voorstellen voor de straat. Een kraaknette jury inspecteert de schone straten ter plekke tussen 15 juni en 1 juli en tussen 15 augustus en 1 september. De winnaars worden in het najaar bekend gemaakt.