12 studenten van de Katholieke Hogeschool Mechelen (KHM) en het World Food Programme (WFP) geven het startschot voor het project ‘Walk the World’. Op 6 juni 2010 wordt wereldwijd een sponsorwandeling van 5km georganiseerd om de aandacht te vestigen op het hongerprobleem van schoolgaande jeugd in ontwikkelingslanden. In België zal deze wandeling plaatsvinden in het Bloso-domein te Hofstade.
In september 2009 werkten alle laatstejaarsstudenten Public Relations van de KHM een PR-campagne uit voor Walk the World. Alle leerlingen werden in groepen van 6 verdeeld en zo kwamen 6 fictieve PR bureaus tot stand die elk een eigen voorstel lanceerden om Walk The World bij het grote publiek bekend te maken. In januari 2010 werd de winnaar bekend gemaakt en kozen de KHM en Unilever, de opdrachtgever, voor een fusie van 2 bureaus. De 2 bureaus (Tokyo en Kassala) krijgen de kans om hun campagne daadwerkelijk uit te werken en het evenement actief mee te organiseren. Onder de naam ToKoala fungeren de studenten als volwaardige partner en zullen dan ook mede verantwoordelijk zijn voor het al dan niet slagen van Walk The World.
“Ik ben zeer tevreden over de samenwerking met de studenten van de KHM. Van bij de start van het project waren de studenten zeer enthousiast en gemotiveerd om een sterke PR-campagne uit te werken voor Walk the World. Hun aanpak was vernieuwend, verfrissend en professioneel. Ook de samenwerking met de docenten van de KHM liep erg vlot, dankzij een degelijke begeleiding en goede contacten. Het resultaat is een originele campagne die zeker zal aanslaan bij het doelpubliek”, vindt Aurélie Gerth, Public Affairs & Media Relations Manager Unilever Belgium.
Ieder jaar organiseert het World Food Programme een wereldwijde sponsorwandeling om aandacht te vragen voor het hongerprobleem in de wereld. Van Australië tot Zwitserland, van Brazilië tot op Samoa in de Grote Oceaan, wandelen duizenden mensen 5km. In België zal Walk the World plaatsvinden op 6 juni 2010 in het Bloso-domein in Hofstade. Op die dag wordt door alle tijdzones heen met zo veel mogelijk mensen 5 km gewandeld. Het doel is aandacht vragen voor het hongerprobleem bij kinderen op de wereld en zoveel mogelijk geld in te zamelen voor het Schoolvoedselprogramma van het World Food Programme (WFP) van de Verenigde Naties. Deze sponsorwandeling wordt mogelijk gemaakt dankzij sponsors Unilever en TNT.
Het gezicht van deze campagne is Henry, een 13-jarige Keniaanse jongen die dankzij het WFP sinds de basisschool schoolmaaltijden geniet. Dankzij de voedzame maaltijden kan hij al zijn energie sparen en zich richten op zijn schoolprestaties. Hij roept heel België dan ook op om massaal mee te wandelen op 6 juni zodat zoveel mogelijk kinderen uit ontwikkelingslanden kunnen rekenen op de steun van het WFP en haar Schoolmaaltijden. Dit om zowel de kinderen, als hun ouders te stimuleren om naar school te gaan.