Telenet maakte vandaag haar resultaten over de periode van de eerste drie maanden van 2010 bekend. Na uitzonderlijk sterke prestaties in 2009, die deels waren toe te schrijven aan de vraag naar digitale tv in het verkoopgebied van het overgenomen Interkabel, was het bedrijf blij dat het de voortdurende inspanningen om de klantbeleving, ‐tevredenheid en ‐loyaliteit te verbeteren vruchten hebben afgeworpen in het eerste kwartaal.
Telenet kreeg 121.000 nieuwe abonnees bij voor breedbandinternet, digitale tv en vaste telefonie. “Met een nettotoename van 65.000 abonnees voor digitale tv in het eerste kwartaal van 2010 rondden we de kaap van 1 miljoen gezinnen die het interactieve digitale tv‐platform waarderen. Onze onlangs opgewaardeerde breedbandproducten zijn momenteel het best gepositioneerd in de markt om in te spelen op de groeiende vraag van de klant naar hogere breedbandsnelheden”, zegt Duco Sickinghe, Chief Executive Officer van Telenet. Het aantal abonnees voor breedbandinternet steeg met 34.000 in het eerste kwartaal, terwijl de vaste telefonie 22.000 nieuwe abonnees aantrokken. Ook de mobiele telefoondiensten zitten in de lift met een toename van het aantal actieve SIM‐kaarten met 23.000 tot 152.000. “In het eerste kwartaal verloren we wel ongeveer 24.000 abonnees voor kabeltelevisie, wat te verklaren is door de historisch hoge kabelpenetratie en de beperkte uitbreiding van het aantal aansluitbare woningen”, zegt Sickinghe. De maandelijkse gemiddelde opbrengst per klantenrelatie schoot omhoog van €33,60 een jaar geleden tot € 37,70 in het eerste kwartaal van 2010. In maart werden de breedbandsnelheden verder verhoogd en lanceerde men het eerste EuroDocsis 3.0‐product. Met dat product, dat een snelheid tot 100 Mbps mogelijk maakt, laat Telenet het breedbandaanbod van de concurrentie ver achter zich en is het opgetogen met de respons tot dusver. 96% van de breedbandinternetklanten downloadt met een snelheid van meer dan 10 Mbps, waarmee het abonneebestand bij de top van Europa zit.
De opbrengsten voor het eerste kwartaal stegen met 11% tot €317 miljoen, dankzij de aanhoudend sterke groei van digitale tv en breedbandinternet. “Mobiele telefonie leverde ook een mooie bijdrage aan onze opbrengsten, terwijl onze vaste telefonie niet langer te lijden had onder de wettelijke verlaging van de terminatietarieven voor vaste telefonie met 55%”, besluit Sickinghe.