Op zondag 25 april is het symbolische startschot gegeven voor de 50ste veertiendaagse van het Rode Kruis. Vlaams minister Jo Vandeurzen, Antwerps gouverneur Cathy Berx en Mechels schepen Ali Salmi kochten in Planckendael, voor een menigte van 9.000 Rode Kruisvrijwilligers en hun gezin, de eerste stickers aan. Vanaf donderdag 29 april (15 uur) tot en 13 mei 2010 zullen opnieuw duizenden Rode Kruisvrijwilligers daadwerkelijk op straat komen om de sticker verkopen.
De 50ste sticker wordt op alle vlakken een unieke editie en is nu reeds een echt ‘collector’s item’. De zelfklever wordt ondersteund door de razend populaire personages van Toy Story en is in de Amerikaanse Disney-studio’s getekend. Voor het eerst zijn de figuren op de Rode Kruissticker in 3D-perspectief weergegeven, wat het geheel een extra dynamische dimensie bezorgt.
“Het is een hele eer dat een wereldconcern als ©Disney-Pixar mee zijn schouders wil zetten onder onze stickerverkoop,” zegt Philippe Vandekerckhove, Gedelegeerd Bestuurder van Rode Kruis-Vlaanderen. “De steun van de Toy Story- personages betekent immers een extra aanmoediging voor onze 14.000 vrijwilligers, die elke dag opnieuw onbezoldigd klaarstaan om hulp te bieden in Vlaanderen.”
“We voelen ons gevleid dat het Rode Kruis ons benaderde voor de feestelijke 50ste editie van hun jaarlijkse stickeractie en zijn dan ook vereerd dat we met deze alom gerespecteerde organisatie kunnen samenwerken.” zegt Gil Van Laer, Algemeen Directeur en Gedelegeerd bestuurder Walt Disney Studios Benelux.
Een Rode Kruissticker kost 5 euro. De opbrengst gaat integraal naar de 256 lokale Vlaamse Rode Kruisafdelingen. Voor hen is de stickerverkoop de belangrijkste inkomstenbron, waarmee ze hun dagdagelijkse werking financieren. Met de opbrengst van de 14-daagse kunnen de Rode Kruisafdelingen onder andere aan sociale hupverlening doen, eerste hulpopleidingen aan de bevolking geven, investeren in de aankoop van de noodzakelijke materialen en infrastructuur alsook in de opleiding van hun vrijwilligers.
Aan de Rode Kruissticker is tevens een tombola verbonden met prachtige prijzen voor een totale waarde van meer dan 100.000 euro : 2 auto’s van Skoda , 100 weekendverblijven in Molenheide, 25 waardebonnen t.w.v. € 1.000 voor decoratieverf van Levis en 500 waardebonnen t.w.v. € 50 van C&A.