Mechelen heeft het ontwerp voor haar nieuwe station gepresenteerd. Het complex is door architect Salvatore Bono ontworpen als een schakel in de openbare ruimte. Tevens vormt het de aanzet voor verdere ontwikkelingen in de stationsomgeving. Het huidige station vormt een barrière, waarop de historische stad en het stadsleven doodlopen. Bono streeft met zijn ontwerp naar het creëren van een ‘urban lounge’, een open plaats die tevens dient als ontmoetingsruimte en verbinding tussen de historische en toekomstige stad.
De ruimte onder de sporen fungeert daarom, behalve als een onderdoorgang, ook als openbaar plein. “De vloer in deze ruimte is op sommige plaatsen heuvelachtig waardoor er knusse plekjes worden gecreëerd. De voorbijganger wordt uitgenodigd om hier halt te houden, de ruimte te ontdekken en te verpozen”, zegt ontwikkelaar Euro Immo Star. “Het gebruik van warme materialen, die worden ingezet op een menselijke schaal, zorgt er bovendien voor dat de ruimten niet functioneel aanvoelen. Zo zal het plafond van de perronoverkapping bestaan uit duurzame houtsoorten en komt er een vloer in natuursteen”. Ook daglicht vormt een belangrijk onderdeel van de architectuur. Die valt binnen en wordt gefilterd door de dynamische golving van de perronoverkapping. Het ontwerp voor deze kap is gebaseerd op de boogvorm van de even verderop gelegen Vierendeelbruggen over de Leuvense Vaart.
Om het station een 24-uursfunctie te geven, bestaan er plannen voor verdere stedelijke verdichting van het stationsgebied. Er worden culturele, commerciële, residentiële en andere activiteiten voorzien. “Wat deze activiteiten precies zullen zijn en over welke bijkomende bouwvolumes het gaat, ligt nog niet vast”, zegt Bram Vermeulen, stedenbouwkundige. Zowel Vermeulen als architect Bono werken in dienst van Euro Immo Star aan het project. Het is de bedoeling dat de werkzaamheden eind dit jaar van start gaan. Het in fasen uitgevoerde project zal in 2017 geheel zijn voltooid.