Vanaf 15 april 2010 start het Mechelse telecombedrijf Telenet met de uitrol van een nieuw webmail platform. Alle internetklanten van Telenet krijgen vóór 1 augustus 2010 een volledig vernieuwd en beter webmailprogramma, dat traditionele desktop e-mailprogramma’s zoals Outlook totaal overbodig maakt. De nieuwe webmail – die gratis is- wordt ondersteund met 5 GB opslagruimte en heeft een ingebouwde agenda, adresboek en tal van geavanceerde mogelijkheden zoals agenda delen en externe accounts importeren (bvb Hotmail of Gmail).
Tot op vandaag hebben alle Telenet internetklanten via hun abonnement recht op één of meerdere POP mailboxen, een basis webmailprogramma en een tijdelijke opslagruimte van 50 MB. Door de lagere opslagkosten voor data én de trend om meer webgebaseerde (zgn “in the cloud”) toepassingen te gebruiken is een geavanceerde webapplicatie niet alleen meer het “voorrecht” van multinationals als Microsoft (Hotmail) en Google (GMail), maar wordt het ook op Vlaamse schaal haalbaar voor internetproviders als Telenet om een volwaardige webgebaseerde e-maildienst uit te rollen.
De nieuwe webmail van Telenet wordt ondersteund door 5 GB (100 x meer) opslagruimte, is uitermate gebruiksvriendelijk, heeft een ingebouwde agenda, adresboek en tal van geavanceerde mogelijkheden als het opstellen van regels om inkomende mails te filteren of het aanmaken van persoonlijke handtekeningen waardoor een apart e-mailprogramma als bijvoorbeeld Outlook, niet meer nodig is. De nieuwe webmail zal ook beschikbaar zijn via een mobiele browserversie.
“E-mail is vandaag nog altijd de meest populaire internettoepassing. Maar liefst 70% van onze klanten maakt gebruik van een Telenet e-mailadres en meer dan de helft geeft aan dat hun Telenet adres nog altijd hun belangrijkste e-mailadres is ” onderstreept Saskia Schatteman, hoofd marketing bij Telenet. “Met de nieuwe webmail krijgen al onze internetklanten een geavanceerde webmail en maar liefst 5 GB opslagruimte. Bij het ontwikkelen van dit nieuwe product – dat trouwens gratis is voor al onze klanten – hebben we speciaal aandacht besteed aan de user interface en die zo gebruiksvriendelijk en eenvoudig gemaakt zonder aan de functionaliteit te raken. Onze klanten kunnen met de nieuwe webmail altijd en overal van op eender welke PC met internettoegang hun e-mails controleren zonder dat ze daarvoor moeten overstappen naar een alternatieve dienst, zoals Hotmail of Gmail.”
De uitrol van het nieuwe Telenet webmailplatform gebeurt gefaseerd. Alle Telenet internetklanten zullen tussen begin april en 1 augustus 2010 automatisch overgezet worden naar het nieuwe webmailplatform en hoeven daarvoor zelf niets te doen. Telenet stuurt aan gemigreerde klanten een mail met de melding dat zij vanaf dat moment de nieuwe webmail kunnen gebruiken. Klanten die echter sneller overgezet willen worden kunnen zich via www.telenet.be/nieuwewebmail registreren en krijgen dan al in de komende weken toegang tot het nieuwe webmailplatform. Nieuwe internetklanten krijgen standaard toegang tot de nieuwe webmail.
De nieuwe Telenet webmail werd ontwikkeld in samenwerking met Zimbra, een dochteronderneming van VMware, dé wereldreferentie in open source, next-generation messaging and collaboration software.