Het Vlaams Gewest heeft een conflictvrije lichtenregeling ingevoerd aan het gevaarlijke kruispunt van de Antwerpsesteenweg met de R6. Burgemeester Bart Somers (Open Vld) reageert opgelucht: “Onze oproep om dit kruispunt extra te beveiligen werd eindelijk opgevolgd.”
Ook al is de stad Mechelen niet de wegbeheerder van de R6, toch liet burgemeester Somers vorige zomer op eigen initiatief grote tekstkarren plaatsen die de bestuurders moesten waarschuwen voor de gevaarlijke kruispunten van de R6 met de Antwerpse- en de Liersesteenweg.
“Ik nam dit initiatief omdat de realisatie van de fly-overs nog enige tijd zou vergen. We konden ons niet permitteren dat deze weg intussen nog slachtoffers zou eisen. Op 13 oktober vorig jaar hebben we met het gewest een aantal beveiligingsmaatregelen afgesproken die op korte termijn konden ingevoerd worden. Een snelheidsbeperking was de evidente eerste maatregel, een aparte groenfase voor de linkse afslagbeweging richting Rumst was het tweede voorstel. Dat ging op 31 maart in voege”, weet Somers.
Voldoende beveiligd
Precies deze afslagbeweging lag aan de basis van het dodelijk ongeval van twee zomers terug. “De tekstkarren gaan we nu verwijderen. Ik mag aannemen dat het Vlaams Gewest met deze ingrepen het kruispunt voldoende beveiligd heeft, maar heb er hen per brief toch op gewezen dat de afweging daarvan hun taak is als wegbeheerder”, aldus nog Bart Somers.
De burgemeester blijft in elk geval hopen op een spoedige realisatie van de fly-overs aan beide kruispunten. Ook daarover is er een akkoord. Deze grote infrastructuurwerken moeten zowel de verkeersveiligheid als de doorstroming ten goede komen. Een precieze timing voor deze werken is nog niet bekend.