Afgelopen maandag 29 maart nam de Fietsersbond Afdeling Mechelen tijdens de infovergadering voor buurtbewoners kennis van de stedelijke plannen tot heraanleg van de as Hoogstraat – Korenmarkt. Die wordt weldra omgevormd tot een groene boulevard waarop enkel nog stadinwaarts autoverkeer is toegelaten. Uiteraard mag de fietser wél staduitwaarts rijden. Tot grote voldoening van de Fietsersbond heeft het stadsbestuur ervoor gezorgd dat dit tegenrichtingsverkeer ook veilig kan verlopen voor de kwetsbare weggebruiker. Men heeft een twee meter breed en verhoogd fietspad voorzien dat zal bedekt worden met vlakke, maar niet-gladde gezaagde kasseien.
“Dergelijk initiatief kunnen wij enkel maar toejuichen”, zeggen de kernleden van de Mechelse Fietserbond in koor. Voorzitter Luc Van Espen voegt hier aan toe: “Wij hebben ons destijds niet gemengd in de discussie over ‘stadinwaarts’ of ‘staduitwaarts’, maar nu er beslist is voor stadinwaarts autoverkeer, denken wij dat dit de leefbaarheid van de binnenstad kan verhogen. Immers, zelfs als aan het Schepenhuis de beruchte STOP niet wordt opgetrokken, gaat dit circulatieplan eindelijk de stroom van Noord-Zuid- sluikverkeer doorheen de binnenstad (Katelijnestraat- Steenweg -IJzerenleen- Hoogstraat) doen opdrogen.”
Dat het stadinwaartse fietsverkeer gemengd dient te verlopen met het auto- en busverkeer, kan ietwat vreemd lijken, maar het stemt volledig overeen met het principe van gemengd verkeer in een (echte) Zone 30. Fietsers hebben in de bebouwde kom nl. het recht om met z’n tweeën naast elkaar te rijden, en kunnen op die manier het achteropkomende autoverkeer ertoe bewegen om zich aan te passen aan de snelheid van de fietser.
Het idee om het tegenverkeer (richting Brusselsepoort) te laten verlopen over een verhoogd fietspad, draagt ook de volledige instemming van de Fietsersbond weg. “Hiermee wordt, na ruim zes jaar zagen, één van de pijnpunten uit ons Knelpuntendossier opgelost, met name dat van het miezerige fietsstrookje aan het einde van de Hoogstraat, waarop voortdurend wild geparkeerd werd. Wij denken dat het Stadsbestuur hiermee een mooi compromis heeft bereikt, waarbij iedere weggebruiker zijn plaatsje onder de zon krijgt, en waarbij de comforteisen van een wegbedekking optimaal worden verzoend met de estetische vereisten van een historische binnenstad”, voegt Van Espen eraan toe. “En de veiligheid van de staduitwaartse fietsers wordt in sterke mate verhoogd door het niveauverschil tussen rijbaan en fietspad. Als dit niveauverschil voldoende hoog en scherp wordt uitgevoerd, maakt dit gewild of ongewild betreden van het fietspad of sluikparkeren door auto’s quasi onmogelijk.”
Ook de andere fietspadplannen die schepen van Openbare Werken Greet Geypen (Open Vld) voorstelt op haar website kunnen op de instemming van de Fietsersbond rekenen. De Mechelse afdeling biedt bij deze haar ervaringsdeskundigheid aan het stadsbestuur aan om deze plannen ook in de praktijk tot juweeltjes van fietsplezier te maken. “Minder kan je in de ‘Fietsstad van Vlaanderen’ toch niet verwachten, hé?”, sluit Luc met een knipoog af.