Op 9 maart kwam het Mechels Mobiliteitscomité (MMC) bij elkaar om de reacties van de diverse doelgroepen zoals onderwijs, handelaars en buurtbewoners op de recente wijzigingen in het parkeerbeleid te bespreken. Daarom richtte het MMC een brief naar het College van Burgemeester en Schepenen van de stad Mechelen.
In de brief kaart het MMC een aantal zaken aan zoals het betalend maken van het volledige Rode Kruisplein. Werknemers uit de binnenstad moeten steeds verder staan tot in diep in de woonbuurten. Met elke heraanleg in de binnenstad verdwijnen parkeerplaatsen. Het mobiliteitsplan uit 2002 is nooit nog ernstig geëvalueerd. Binnenkort verdwijnen rond het centraal station 1600 parkeerplaatsen, ze worden in het nieuwe stationsproject vervangen door plaatsen die voor iedereen (ook bewoners) betalend zullen zijn. Het ontbreekt aan een geconcretiseerde visie. Het aanleggen van degelijke, aangename en veilige wandelverbindingen naar Douaneplein, reeds vier jaar geleden beloofd, is nog niet rond. De werknemerskaarten zijn duur voor wie ze niet kan recupereren bij de werkgever. Sinds 2006 vraagt het MMC dat in de parkeergarages de parkeertarieven aangepast worden en dat alleen de effectieve parkeertijd dient betaald te worden.
Het MMC wil met het schrijven vragen om naar het voorbeeld van de stad Antwerpen een mobiliteitsoverleg te starten met alle doelgroepen. Een overleg waarbij het niet alleen gaat over parkeren, maar ook over de totale mobiliteitsleefbaarheid.