De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) heeft het Mechelse telecombedrijf Telenet een boete van €10.000 opgelegd voor het invoegen van pop-upberichten tijdens de uitzendingen van Studio 100 TV. Tijdens de uitzendingen van Studio 100 TV van 17 oktober 2009 werd een pop-upoverlayer in beeld gebracht die de kijkers informeert over de nieuwe dienst “Prime Sport Digitext”. Dat meldt de VRM donderdag.
“Het mediadecreet geeft aan dienstenverdelers, zoals Telenet, de mogelijkheid om via één analoog en twee digitale kanalen de abonnee informatie te verschaffen over programma’s en diensten. Door deze informatie via een afzonderlijk infokanaal aan te bieden, dat de kijker zelf dient te consulteren, wordt vermeden dat het kijkcomfort wordt verstoord. Dat kijkcomfort wordt wel verstoord wanneer men de kijker ongevraagd confronteert met pop-upberichten”, zegt de regulator. De VRM beschouwt het door een dienstenverdeler invoegen van berichten in een omroepprogramma als “een zeer ernstige inbreuk”. Het telecombedrijf krijgt hiervoor een administratieve geldboete van €10.000, aldus de regulator. Telenet erkent dat er een technisch probleem is geweest waardoor op 17 oktober 2009 een pop-upbericht verscheen tijdens een uitzending van Studio 100 TV. Het telecombedrijf uit Mechelen voert eerst een grondige analyse uit van de uitspraak van de VRM alvorens in beroep te gaan of niet, aldus de woordvoerder van Telenet. Eerder deze maand kreeg Gunk-TV, onderdeel van Telenet, al een boete van €1.500 voor het niet naleven van de regels over ‘Product Placement’