Mechelen werkt al jaren aan een goede dienstverlening voor haar inwoners, bedrijven en organisaties. Stapsgewijs wordt de service verbeterd en afgestemd op de noden van de mensen. Zo kwam er eind vorig jaar onder andere een nieuwe stadswebsite en zit de uitbreiding van het e-loket in de pijplijn. Maar: kan het nog simpeler? Deze vraag stelt de stad nu aan haar inwoners en bedrijven. Via het nieuwe meldpunt ‘Hou het simpel’ kan iedereen suggesties doen.
De stad wil het de bedrijven, organisaties en inwoners zo gemakkelijk mogelijk maken als ze in contact komen met de stadsdiensten. Daarom werden er al verschillende zaken onder de loep genomen en aangepast. “Maar het kan altijd nog beter, want soms zien we zelf niet meer of iets te ingewikkeld of onlogisch is omdat we er te dicht op zitten”, zegt schepen van Administratieve vereenvoudiging Kristl Strubbe (Open Vld). “Op federaal en Vlaams niveau kan je al voorstellen doen als je bijvoorbeeld een formulier te ingewikkeld vindt of je geen jota begrijpt van een bepaald reglement. Wij willen nu ook bedrijven en inwoners van onze stad de kans geven om hun leven gemakkelijker te maken door ons suggesties te doen.”
De stad lanceert daarom het meldpunt ‘Hou het simpel’. Vind je de administratieve wegen van het stadsbestuur nodeloos ingewikkeld? Lees je brieven soms meermaals voor je ze begrijpt? Moest je een formulier wel eens verscheuren voor het correct was ingevuld? Of heb je het gevoel dat je van het kastje naar de muur wordt gestuurd? Kortom: denk je dat het allemaal eenvoudiger kan? Je kan vanaf nu telefonisch en op de stadswebsite tips en klachten kwijt. Schaft de stad beter een of andere absurde regel af of heb je een idee om de dienstverlening vlotter en eenvoudiger te laten verlopen? Laat het dan weten. Suggesties worden één voor één onderzocht. De resultaten verschijnen later op de website en in het stadsmagazine Nieuwe Maan.