Het Tweedekansonderwijs is een Centrum voor Volwassenenonderwijs dat Mechelaars opvangt die om uiteenlopende redenen er niet in zijn geslaagd een diploma secundair onderwijs te halen. De cursisten zijn gemiddeld tussen 18 en 22 jaar. Een aantal onder hen heeft moeilijkheden met tucht, studiehouding en/of motivatie. “Dikwijls zijn het precies deze problemen die hen eerder verhinderd hebben om een diploma te behalen. Om te vermijden dat zij opnieuw geconfronteerd worden met dezelfde barrières, wordt er nu een zorgproject opgestart”, verklaart schepen van Onderwijs Caroline Gennez (sp.a).
Het zorgproject maakt deel uit van het flankerend onderwijsbeleid waarmee de stad Mechelen een aanvulling wil bieden op het Vlaams beleid. Het stadsbestuur wil aan scholen de nodige ondersteuning bieden met het oog op het vermijden en verminderen van probleemgedrag bij leerlingen. “Voor het basis- en secundair onderwijs hebben we een driestappenplan uitgewerkt bestaande uit het Spijbelplan, het Project Probleemgedrag Op School (PrOS) en de opvang voor carrouselleerlingen. De cursisten van het Tweedekansonderwijs hebben eveneens recht op dergelijke hulpverlening. PrOS wordt reeds uitgevoerd door het Centrum voor Geestelijke Gezondheidszorg De Pont. Voor dit zorgproject werken we opnieuw met hen samen aangezien ze over de nodige expertise beschikken”, aldus Caroline Gennez.
In het kader van dit zorgproject biedt een psycholoog ondersteuning aan cursisten die Tweedekansonderwijs volgen en probleemgedrag vertonen. De psycholoog voert gesprekken met de cursist en zijn omgeving en kan hem doorverwijzen naar externe hulpverleners. Daarnaast is er ook aandacht voor het lerarenkorps. Via overleg en vorming worden zij ondersteund bij het omgaan met deze cursisten. “In 2010 zullen er minstens 10 cursisten begeleid worden en 5 teamvergaderingen voor leerkrachten georganiseerd worden. Op het einde van het jaar zal dit geëvalueerd worden. Het stadsbestuur steunt het zorgproject voor Tweedekansonderwijs met een toelage van €30 000. De bedoeling is om de cursisten vaardigheden aan te leren om het hoofd te bieden aan hun moeilijkheden. Daardoor hebben zij meer kans op slagen”, besluit schepen van Onderwijs Caroline Gennez.