De rechtstreekse fietsverbinding tussen de Leuvensesteenweg en de huidige achterzijde van het station maakt wel degelijk deel uit van de plannen voor een vernieuwde stationsomgeving. Dat kon burgemeester Somers dinsdagavond meedelen op een bewonersoverleg voor de wijk Arsenaal. Ook een veilige en comfortabele oversteek voor fietsers en voetgangers ter hoogte van de Wagonstraat wordt momenteel uitgetekend.
De ambitieuze plannen voor het nieuwe Mechelse station en de ruime omgeving baren de bewoners van de wijk Arsenaal zorgen. Zij vrezen dat de aanleg van de bypass, de nieuwe spoorlijn en de realisatie van de tangent, de nieuwe ontsluitingsweg, een extra barrière zal vormen tussen hun woonwijk en het Mechelse stadscentrum. De verantwoordelijken van het project Mechelen in beweging en Bart Somers waren dan ook ingegaan op de vraag van de wijkraad Arsenaal en het buurtcomité Leuvensesteenweg om de plannen voor de bewoners uitgebreid toe te lichten. In de loop van de volgende weken moet er immers een aantal belangrijke beslissingen genomen worden en om daarbij zoveel mogelijk inspraak te realiseren, werd dinsdagavond in het wijkhuis een stand van zaken gegeven.
De kruising van de tangent met de Leuvensesteenweg moet voor de auto’s omwille van technische redenen gelijkvloers worden uitgevoerd en daarom wordt ter hoogte van de Wagonstraat een zogenaamd fietsmeubel ontworpen. Dat is een constructie die fietsers en voetgangers in staat moet stellen veilig heen en weer te fietsen of wandelen tussen de stad en deze wijk. De principes van dit fietsmeubel zijn door de projectingenieurs al uitgetekend, maar de vormgeving vergt nog enig studiewerk.
Burgemeester Somers toonde zich vooral verheugd over de mogelijkheid die fietsers en voetgangers zullen hebben om rechtstreeks van op de Leuvensesteenweg naar de achterzijde van het station te gaan. Binnen de Centrale Werkplaatsen is men immers akkoord gegaan om het gebouw dat daarvoor in de weg stond te verplaatsen. Met de realisatie van deze nieuwe doorsteek, die nog wel enkele jaren op zich zal laten wachten, wordt een vraag ingewilligd die de buurtbewoners al heel lang en heel nadrukkelijk gesteld hadden.
Ze kregen ook meer uitleg over het uitzicht en de functie die de Motstraat in de toekomst zal krijgen. Deze weinig bewoonde straat zal als voornaamste doorgang naar het station fungeren, zowel voor auto’s als voor vrachtverkeer. Daardoor kan de verkeersintensiteit op het deel van de Leuvensesteenweg, tussen de Motsstraat en het Raghenoplein, gevoelig teruggebracht worden.