Het aantal asielzoekers is voor Mechelen beperkt. Dit komt in eerste instantie omdat Mechelen overeenkomstig het spreidingsplan geen toewijzingen krijgt van asielzoekers. Het is de bedoeling dat asielzoekers een toewijzing krijgen in een federale opvangstructuur of een Lokaal Opvang Initiatief, wat Mechelen niet heeft.
Sinds een tijdje is er een overbezetting van het opvangnetwerk in België. Volgens OCMW-voorzitter Koen Anciaux (Open Vld) is dit het resultaat van het laks beleid dat Staatssecretarissen Philippe Courard (PS) en Melchior Wathelet (cdH) ontwikkelen. “Het zogenaamde tekort aan opvangplaatsen is er omdat tal van uitgeprocedeerde asielzoekers de voorziene opvangplaatsen ongemoeid kunnen blijven bezetten wegens het uitblijven van een consequent en humaan uitwijzingsbeleid”, zegt Anciaux.
Verschillende zeer dure maatregelen zijn genomen zoals het opvangen van asielzoekers in hotels, het mogelijk maken dat iemand vrijwillig zijn code 207 (toewijzing aan een opvanginitiatief) opheft en sinds eind vorig jaar zijn er asielzoekers die aan geen opvangstructuur worden toegewezen en recht hebben op financiële hulp door het bevoegd OCMW. “Deze maatregelen kosten de overheid (dus de hardwerkende Vlaming) pakken geld omdat de bevoegde Franstalige politici alle uitwijzingen van uitgeprocedeerde blokkeren. De bevoegde ministers plegen een hold-up op de staatskas.” Aldus de Mechelse OCMW-voorzitter.
Het OCMW van Antwerpen behandelt nu nog maar enkel de dossiers van asielzoekers die een officiële woonst in Antwerpen hebben. Dit is eigenlijk de gewone toepassing van de regelgeving. Het OCMW van Mechelen heeft steeds de regelgeving alzo toegepast en zal dit blijven doen.
Voor iemand die vrijwillig zijn code 207 laat opheffen heeft het OCMW van Mechelen volgend standpunt genomen:
– aan een asielzoeker die informatie komt vragen, wordt in het gesprek afgeraden om voor de vrijwillige opheffing te kiezen, omdat hij hierdoor in een onzekere situatie belandt waarbij hij zelf voor zijn huisvesting en alle andere kosten instaat.
– huurwaarborg om in Mechelen te komen wonen wordt niet toegestaan
– eenmaal in Mechelen (in het wachtregister) ingeschreven is het OCMW Mechelen bevoegd om de hulpvraag op de gewone manier te onderzoeken en te beoordelen.
Voor kandidaat asielzoekers die niet aan een opvangstructuur worden toegewezen is het bevoegde OCMW deze van de plaats van inschrijving voor de hoofdverblijfplaats in het bevolkings-, vreemdelingen- of wachtregister. Aangezien de inschrijving normaal gezien gebeurt bij het Commissariaat Generaal voor Vluchtelingen en Straatlozen (CGVS) in Brussel zal het OCMW van Brussel bevoegd zijn. Indien de toestroom bij het Brusselse OCMW te groot is kan men deze mensen best doorsturen naar de gemeente Hotton (woonplaats Courard) of naar de gemeente Verviers (woonplaats Wathelet).
De Mechelse OCMW-voorzitter, Koen Anciaux, begrijpt het signaal wel dat Mevr. De Coninck wil duidelijk maken aan de federale regering. “Ik wil graag de federale regering oproepen om de voorstellen van de vorige minister van asielbeleid Annemie Turtelboom uit te voeren. Zij toonde veel politieke moed in dit dossier en minister Turtelboom heeft steeds collectieve regularisaties aangeklaagd”, zegt hij. “Enkel regulariseren met duidelijke criteria en de mensen die illegaal in ons land zijn en niet in aanmerking komen voor regularisatie, op een humane maar krachtdadige manier terugsturen.”
Koen Anciaux wil hierbij aansluitend ook een oproep doen aan de parketten om meer aandacht te besteden aan schijnhuwelijken en op te treden in gevallen van manifeste misbruiken. “ Want er is wel degelijk een duidelijk verband tussen schijnhuwelijken en het verkrijgen van verblijfsvergunningen,” aldus nog Koen Anciaux.