Het sociaal project dat KV en RC Mechelen samen via de vzw Mechelse Hattrick hebben ingediend bij de federale overheid is in de prijzen gevallen. Het project dat voornamelijk gericht is op fairplay, zowel op als naast het voetbalveld, krijgt via de koepelorganisatie Open Stadion 16.500 euro subsidie. De Mechelse voetbalclubs bevestigen daarmee hun sociaal engagement naar de brede gemeenschap rond het voetbalgebeuren.
Opmerkelijk is dat de supporters en de fandag een centrale rol spelen in de projectaanvraag die Mechelse Hattrick indiende. Het thema van de federale projectoproep van Binnenlandse Zaken ging over sociale cohesie, preventie en veiligheid, fairplay en antiracisme. Hattrick wil in 2010 vooral aandacht besteden aan 3 groepen, met name de jongeren, de supporters én de spelers die hun voorbeeldfunctie ten volle zullen inzetten. De drie groepen worden in alle projecten betrokken. “Supportersbetrokkenheid is een van de elementen waarin KV en ook RC Mechelen het verschil kunnen maken ten opzichte van vele andere clubs”, zegt Hattrick-voorzitter Karel Keuleers. “Bij KV Mechelen heeft dat ondermeer geleid tot de redding van de club in 2002 en een verregaande supportersdemocratie in alle geledingen van de club.” Ondervoorzitter Jef Verbruggen voegt eraan toe: “Ook Racing kent een sterke achterban. In derde afdeling is dat niet altijd zichtbaar. Maar als de club de kans krijgt om tegen een eersteklasser te spelen, dan komen er plots duizenden supporters opdagen.” Die supportersbetrokkenheid mag ook en vooral blijken uit het stadiongevoel dat vooral bij Mailnwa uniek is.
Fotogalerijen met een boodschap
Mechelse Hattrick wil dat stadiongevoel aanwenden om zijn fairplayboodschap ingang te doen vinden. Hoe kleurrijk het stadion er tijdens de wedstrijd ook uitziet aan de binnenkant, zo grijs en triestig is de aanblik van het stadion aan de buitenkant. Dat is nochtans de plek waar de sociale contacten tussen de supporters voor de wedstrijd, tijdens de rust, en vooral na de wedstrijd plaatsgrijpen. Beeklden zeggen soms meer dan woorden, en Hattrick wil die ontmoetingsplaatsen dan ook opfleuren met grote en spectaculaire foto’s die een ode brengen aan de supporters en de boodschap van fairplay, verdraagzaamheid en samenhorigheid uitdragen. De inhuldiging van de fotogalerijen is voorzien op de respectievelijke fandagen.
Maar er is nog meer. De supporters zullen worden uitgenodigd om een Nederlandstalige versie te schrijven van de voetbalsong “You’ll never walk alone”. Een jury onder leiding van Gunther Neefs zal de beste inzending uitkiezen en die zal worden voorgesteld tijdens de fandagen. Ook de vriendschappelijke wedstrijd die KV en RC Mechelen tijdens de fandag zullen spelen, zal in het teken staan van fairplay, waarbij niet alleen de thuisploeg maar ook de bezoekende ploeg in het applaus zal delen.
Loyale supporters, nieuwe sponsors
Niet minder dan 19 voetbalclubs werden door de jury bekroond. Ze ontvangen samen 210.000 euro waarmee ze sociale acties opzetten. Hattrick zet de bestaande projecten ook verder: schoolsportpromotie, drugspreventie, gevangenisvoetbal, integratieprojecten voor personen met een beperking. Daarnaast is Hattrick ook gestart met een voetbalteam van dak- en thuislozen dat samen met 9 andere steden zal strijden voor de Belgian Homeless Cup.
“Het verheugt ons dat steeds meer clubs hun maatschappelijke rol opnemen”, zegt Open Stadionmanager Guido Poppelier. “De clubs hebben dan ook een reeks troeven uit te spelen: de supporters, het stadion, de spelers, de commerciële en medische knowhow… Hun wervende kracht kunnen ze op een duurzame wijze gebruiken om mensen uit diverse doelgroepen vooruit te helpen. Voetbalondernemingen hebben er baat bij om de 12de man (supporter) en de 13de man (gemeenschap) een betere plaats te geven. Dat tonen binnen- en buitenlandse beste praktijken aan: een beter imago, meer en loyalere supporters, nieuwe sponsors en betere relaties met hun lokale overheden.”