Het is nu juist één jaar geleden dat de volksraadpleging over een nieuwe Grote Markt in Lier plaatsvond. Het voorgestelde ontwerp werd afgewezen en uit de vele reacties van bewoners stond alvast één zaak als een paal boven water: de verkeerscirculatie rondom de Grote Markt is het aandachtspunt.
Het stadsbestuur wenste een antwoord te geven op de vele vragen over het verkeer doorheen het stadscentrum en stelde studiebureau Vectris uit Leuven aan om de verkeerscirculatie grondig door te nemen, een ‘herkomst- en bestemmingsonderzoek’ uit te voeren en concrete haalbare voorstellen te formuleren.
Na verwerking en analyse van al deze gegevens rondde studiebureau Vectris haar studie af en kwam tot enkele opmerkelijke cijfers. Als er geen maatregelen genomen worden, zal het doorgaand verkeer dat de Grote Markt passeert de komende jaren sterk toenemen: nu al 879 personenauto’s equivalenten per uur (auto’s en bussen samengeteld). Wat zeer duidelijk opvalt zijn twee bijna parallelle verkeersstromen die langsheen de Grote Markt gaan en absoluut geen bestemming hebben op de markt zelf. Het betreft hier bijna 22% van het verkeer dat binnenrijdt ter hoogte van de ring. Het zijn letterlijk ‘doorrijders’ zonder enige nuttige bijdrage aan het economisch hart van de stad! Deze autobestuurders ontwijken een mogelijk oponthoud aan één van de kruispunten, maar bezwaren het verblijfsgebied en het aangenaam vertoeven in het hart van de stad.
Werken aan de ring, een zegen maar tevens een zorg
Het studiebureau boog zich, op vraag van het stadsbestuur, tevens over de effecten van de toekomstige werkzaamheden aan de ring en de gevolgen voor de bereikbaarheid van het stadcentrum. De ervaring van recente werken ter hoogte van de ring illustreren op pijnlijke wijze de neveneffecten in het centrum van de stad: verkeersopstopping, minder bereikbaarheid en alle negatieve milieueffecten er nog bovenop zoals lawaaihinder, vervuiling van stilstaande wagens en een gebrekkig lopend openbaar vervoer.
Op professionele wijze werden aan de hand van een verkeersmodel enkele simulaties gehouden over de werkzaamheden aan de kruispunten van de ring en de effecten op het doorgaand verkeer. Bij ongewijzigd beleid, indien de stad geen maatregelen neemt, zal het verkeer langs de Grote Markt ‘stilstaan’. De bereikbaarheid daalt sterk en openbaar vervoer schuift mee aan in de file. Het verkeer ter hoogte van de Grote Markt zal toenemen tot 2000 personenautoequivalent wat de facto gewoon onmogelijk is, leidt tot files, stilstaand verkeer en verkeerscongestie in de straten rondom het centrum.
Doorrijdbaarheid verhindert goede bereikbaarheid
Voor de stad telt de bereikbaarheid en leefbaarheid! Beide zijn essentieel voor een optimaal werkend sociaal en economisch stadscentrum. Maatregelen dringen zich op. Het college stelt nu samen met het studiebureau een ‘minderhinderplan’ op als antwoord op de toekomstige verkeerscongestie door de werken. Om het winkelcentrum te vrijwaren van overbodig verkeer (geen bestemmingsverkeer) en het wonen in de stad aangenaam te houden, kan overwogen worden het doorrijdend verkeer – niet het bestemmingsverkeer – van de markt te weren. Het moet de bedoeling zijn dat men vanaf de Ring vlot aan de parkings en tot aan de GM geraakt. Deze maatregel vraagt misschien enkele aanpassingen aan de verkeerscirculatie in de wijken rondom de markt om eventueel sluikverkeer te weren. Op deze wijze blijft het centrumgebied ‘bereikbaar’ en nodigt het uit om de stad te benutten: om te wonen, te winkelen en te werken.