Mechelen stapt begin 2010 overtuigd het digitale tijdperk in met de volledige uitbouw van het e-loket op haar stadswebsite www.mechelen.be. Vanaf februari kan je documenten die een stempel of handtekening van de stad nodig hebben, via de website opvragen en uitprinten. Mechelen gebruikt als eerste openbaar bestuur speciaal ontworpen software die alle documenten een wettelijke digitale handtekening geeft.
Kristl Strubbe (Open Vld), schepen voor ICT: “De digitale handtekening is echt een grote stap vooruit. Je hoeft niet meer naar het stadhuis voor een stempel of handtekening en de stad spaart een hoop geld en tijd uit. Bij de dienst burgerzaken alleen al worden elk jaar meer dan 100.000 documenten opgevraagd.”
Het Antwerpse bedrijf Inventive Designers ontwierp de software. Intercommunale Cipal zorgt voor de praktische toepassing. De digitale handtekening ziet eruit als een postzegel en garandeert dat het document echt en authentiek is. Dat kan je eenvoudig dubbelchecken via de website.
Vanaf half februari zijn de eerste digitale attesten via de website op te vragen. Tegen de zomer zal het e-loket alle documenten met digitale handtekening ter beschikking stellen.
De instapkost voor de stad is €10.000. Het gebruik kost elk jaar €39.000. Kristl Strubbe: “Voor de burger zijn er geen kosten aan verbonden. De besparing die wij zo realiseren in tijd, geld en werk voor het personeel is zonder twijfel een veelvoud van deze investering.”